Post Top Ad

niedziela, 13 stycznia 2013

"Baazigar : Ryzykant : Gra miłosna" (1993)




Gatunek: dramat, thriller
Premiera światowa: 12 listopada 1993 rok
Czas trwania: 175 min. (2 godz. 55 min.)
Reżyseria: Abbas-Mustan
Scenariusz: Robin Bhatt, Javed Siddiqui, Akash Khurana
Występują: Shah Rukh Khan, Kajol, Shilpa Shetty
Muzyka: Anu Malik
Zdjęcia: Thomas Xavier
Montaż: Hussain Burmawala
Produkcja: Bhawar Jain, Girish Jain
Dystrybucja: United Seven Creations


Ajay Sharma to chłopak, który dużo w swoim życiu przeżył. Jako dziecko miał wszystko i z dnia na dzień stracił to. Jego ojciec i młodsza siostra nie żyją, a matka jest niezrównoważona psychicznie. A to wszystko za sprawą jednego człowieka, na którym Ajay planuje zemstę.
Chłopak uwodzi córkę Madana Chopry (swojego wroga) - Seemę, a następnie podstępem spycha ją z dachu. Ponieważ Seema napisała list samobójczy wszyscy uważają, że sama odebrała sobie życie. Jedyną osobą, która w to wątpi jest jej siostra - Priya. Tymczasem Ajay gra dalej w swoją grę. Pasją Madana Chopry są wyścigi. Podczas pożegnalnego wyścigu na torze zjawia się Ajay, podając się za Vicky'ego Malhotrę. Chłopak pozwała wygrać Madanowi komentując swój gest słowami: "Czasem trzeba przegrać, aby coś wygrać". Tym zyskuje szacunek swojego wroga, jak również sympatię jego córki - Priyi. Ryzykant jest uroczy, miły zabawny, a zarazem zabija z zimną krwią. Musi się dopuścić kolejnych zbrodni, aby tuszować tę pierwszą. Bez skrupułów brnie do celu, zmienia się w maszynę do zabijania pragnącą zemsty. Baazigar ma jednak pewną słabość, zakochuje się w Priyi...


"Ryzykant" to tytuł, który większość fanów bollywood kojarzy. Wiele osób obejrzało ten film, gdyż swego czasu można było go kupić na DVD. Poszperałam trochę i opinie na temat seansu są podzielone. Są osoby uważające film za arcydzieło, ale są też ludzie twierdzący, że jest to całkowite nieporozumienie. Nie jest to nowość. W przypadku filmów z wczesnych lat dziewięćdziesiątych zdania widzów zazwyczaj są tak drastycznie podzielone. Co jest tego powodem? Otóż jest to zwyczajnie kwestia gustu.

"Baazigar" jest to czyste, stare kino bollywood. Masa w nim absurdów, bezcelowych dialogów oraz nie lada efektów specjalnych. Widzowie gustujący w latach dziewięćdziesiątych (tacy jak ja) będą zachwyceni seansem, natomiast zwolennicy filmów nowszych (po dwa tysiące piątym roku) niestety nie.
Dla mnie film ten jest po prostu arcydziełem. Od pierwszych chwil trzyma w napięciu. Dzięki ciut zawiłej akcji seans nie dłuży się, aczkolwiek są oczywiście dialogi, które z powodzeniem można by wyciąć - taki to już urok lat dziewięćdziesiątych.
"Baazigar" to thriller pełną gębą. Podczas seansu cały czas miałam dreszcze i przyłapywałam się na ciut zbytnim przeżywaniu akcji. Momentami zapominałam, że to tylko film. Przez te trzy godziny strasznie się zżyłam z bohaterami filmu. Szczególnie z tytułowym Ryzykantem. Shah Rukh Khan cudownie zagrał swoją rolę. Potrafił całkowicie wcielić się zarówno w Ajay'a jaki i w Vicky'ego. Ten smutek i obłęd w jego oczach, aż dreszcze przechodzą.
Oglądając "Baazigara" przypominam sobie, za co tak naprawdę uwielbiam Shah Rukh Khana. To świetny aktor, a jego gra jest na tyle realna, że ściska za serce do samego końca. Shahrukh jako Ajay zyskał moją sympatię i współczucie już od pierwszych chwil filmu. To zabawne, że "Baazigar" może sprawić, że współczujemy mordercy, który zabijał z zimną krwią, co więcej jest nam
go szkoda kiedy obrywa, lub gdy coś idzie nie po jego myśli, a nawet do tego stopnia, że nie chcemy, aby prawda o jego zbrodniach wyszła na jaw.
U boku Shah Rukh Khana możemy podziwiać młodziutką Kajol. Aż dziwne było ją oglądać na ekranie tak młodą. Miała zaledwie 19 lat podczas premiery filmu. Nie mniej jednak poradziła sobie z rolą świetnie. Na pochwałę zasługuje też  Siddharth grający Inspektora Karana. Nie miał może wielkiej roli, ale bardzo mi się podobała mi się jego gra aktorka.
Muzyka w filmie była świetna. Do tej pory nie mogę pozbyć się piosenki "Baazigar o Baazigar" z głowy. Niestety technicznie piosenki były słabe. Bardzo słaba jakość nagrania, ale da się to przeżyć. Świetna jest również choreografia podczas piosenek. Taka żywa. Aż nie można oderwać oczu od młodego Shah Rukh Khana podczas tańca :)
Reasumując "Baazigar" to film nie dla laików kina indyjskiego. Raczej dla fanów kina bollywood z lat dziewięćdziesiątych. Jeśli ktoś nie gustuje w starych filmach najprawdopodobniej nie spodoba mu się ten seans.


















Obsada:
  • Ajay Sharma/Vicky Malhotra - Shah Rukh Khan

  • Priya Chopra - Kajol

  • Seema Chopra - Shilpa Shetty
  • Madan Chopra - Dalip Tahil
  • Shobha (matka Ajaya) - Rakhee Gulzar
 
  • Inspektor Karan - Siddharth 
  • młody Ajay - Sumeet Pathak

Ciekawostki:
  • Zdjęcia kręcono w Indiach - w stanie Maharasztra (w Mumbai i Nasiku) oraz na Mauritiusie.
  • Film zaszokował indyjską publiczność nieoczekiwaną przemocą według standardów Bollywood - bohater niespodziewanie morduje niewinną bohaterkę. To wywołało kontrowersje, ale zaowocowało wysokimi notowaniami filmu w box office.
  • W tym filmie Sharukh Khan po raz pierwszy zagrał rolę czarnego charakteru.
  • Rolę Baazigara początkowo oferowano Akshay'owi Kumarowi, ale odmówił ze względu na to, że była negatywna. Z tych samych względów propozycję odrzucił Arbaaz Khan, który potem zagrał podobnie negatywną rolę w filmie Abbas-Mastana "Daraar" (1996).
  • Film jest jednym z dwóch zrobionych przez Shah Rukh Khana we współpracy z duetem braci Abbas-Mustan. Drugim jest "Baadshah" (1999).
  • To debiut Shilpy Shetty, znanej potem z filmów "Dhadkan", "Phir Milenge", czy "Dus".

Nagrody:

Filmfare

wygrane: 4
nominacje: 6
  • Nagroda Filmfare dla Najlepszego Aktora - Shah Rukh Khan
  • Nagroda Filmfare za Najlepszą Muzykę
  • Nagroda Filmfare za Najlepszy Scenariusz
  • Nagroda Filmfare dla Najlepszego Solisty - Kumar Sanu w piosence "Yeh Kaali Kaali Aankhen" 
  • Nominacja do nagrody Filmfare za Najlepszy Film
  • Nominacja do nagrody Filmfare dla Najlepszej Aktorki Drugoplanowej - Silpa Shettydla
  • Nominacja do nagrody Filmfare za Najlepszy Tekst Piosenki "Yeh Kaali Kaali Aakhen" - Dev Kohli 
  • Nominacja do nagrody Filmfare dla Solisty Za Piosenkę "Baazigar, o Baazigar" - Kumar Sonu 
  • Nominacja do nagrody Filmfare dla Solisty Za Piosenkę "Baazigar, o Baazigar" - Alka Yagnik


Piosenki:
(Ryzykancie, o Ryzykancie)
 
 "Moje serce było takie samotne
Pogrywałeś sobie z nim
Pamięć o tobie będzie trzymać mnie bez snu całą noc!"




"Wziąłem serce, lecz oddałem swoje, sprzedałem je miłośćWygrywam w grze serca, tracąc własne"
 "Ryzykancie, o ryzykancie!
Jesteś wyjątkowym ryzykantem"


 "Od pierwszego wejrzenia zostałaś królową moich snów
I świat zapamięta historię naszego oddania"



(Nie mogę tego ukrywać) 



"Nie mogę ciągle tego ukrywać
Ani przekonać Cię.
Powiedzieć Ci chcę "kocham Cię"
Ale nie mogę znaleźć sposobu,
aby Ci to wyjawić."



"Napisałem Twoje imię na mojej dłoni
i zmazałem je.
Pisząc i zmazując.
Dlaczego tak zataiłem przed Tobą?"





(Och, moja towarzyszko) 



"Jesteś moim przeznaczeniem! Jesteś moim całym światem!

Och, moja towarzyszko! Miłości mego życia!"




"Wymieszały się płomienie

mojego oddechu z twoim

Roztopiliśmy się w ułamku sekundy"







(Musiałeś czytać)



"Musiałeś czytać w swym życiu
wiele książek.
Ale musiałeś też
czytać nie raz z twarzy."



 


"Jeśli nawet milczysz,
twoja twarz przemawia o tobie.
W strapieniu twarz
jest niczym lustro."


"Są tam wypisane wielkie uczucia.
Młodość jest tam wypisana.
Cała historia twojego serca
jest tam zapisana.
Są tam wypisane wielkie uczucia.
Piękno młodości jest tam wypisana.
Cała historia twojego serca
jest tam zapisana."


(Te czarne, czarne oczy)
 
 
"Te czarne, czarne oczy...
Te blade, blade policzki...
Te ostre, ostre spojrzenia...
Ten wdzięczny sarni chód..."



 


 "Kochana, rozpoczęłaś ze mną flirt!

Poddaj się słodko,
Nie bądź taka uparta, kochana.
Moje serce jest bardzo kruche."




"Ja spotkałem Ciebie, Ty spotkałaś mnie
Ty spotkałaś mnie, Ja spotkałem Ciebie
Jeżeli świat ma spłonąć z zazdrości,
to niech tak będzie!"






"Nie pozwól zarumienić się z gniewu.
Tym bladym, bladym policzkom."





"Nie zarzucaj włosów, Nie tup nogą!
Nie kołysz tak biodrami
Moje serce przepadło, kochana!"





"Spójrz na siebie moimi oczami, ukochana
Przez Twój magiczny sposób bycia,
Zwariowałem na Twoim punkcie."



"Te zmierzwione loki
Te spojrzenia spod rzęs
Te piękne, piękne ramiona
Jak mógłbym Cię nie kochać?
Nigdy w życiu nie
widziałem takiego cudu!"


Cytaty:

"Ten, kto wygrywa po przegranej zwany jest Baazigar"
"Jesteś nie tylko moją miłością, ale też obsesją."
"Żeby coś wygrać, trzeba czasem coś przegrać."
"Powodem mojej furii, mojej złości i moich podejrzeń jest moja miłość."
"Jeśli śmierć jest celem naszej miłości jestem godna umrzeć z godnością."


























stycznia 13, 2013 / by / 4 Comments

4 komentarze:

  1. Uwielbiam ten film, jest jednym z moich ulubionych. A piosenka tytułowa naprawdę nie może wyjść z głowy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja szczególnie lubię "Yeh Kaali Kaali Aankhen" :D

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Tak, ta piosenka jest bardzo wciągająca. Aż chciałoby się napisać dalszy ciąg, tylko nie umiem pisać po hindusku, przykre xD Ogólnie kocham lata '90, piosenki z tych lat mają swój niezapomniany klimat. No i Kajol wyglądała oszałamiająco w tym różowym kombinezonie ♥

      Usuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad