Bollywood to potoczna nazwa dla kina w języku hindi, powstającego w Mumbaju (do 1995 roku miasto nosiło nazwę Bombaj). Termin pochodzi od zbitki wyrazów Hollywood i Bombaj, powstał w latach 70-tych. Do dziś pozostaje zagadką, kto właściwie jest autorem słowa Bollywood, typuje się czterech faworytów: Amit Khanna, Bevinda Collaco, Shobhaa De oraz H.R.F. Keating. Termin ten ma wielu przeciwników, właściwsze określenie dla kina powstającego w Mumbaju to kino hindi, kino hindi-urdu, ewentualnie kino hindustani (hindustani to stary język, który podzielił się później na hindi i urdu).
Termin ten jest często błędnie odnoszony do ogółu filmów powstających w Indiach. W Indiach powstają filmy w wielu językach, dzielimy je głównie na:
- filmy w języku telugu (Tollywood)
- filmy w języku malajalam (Mollywood)
- filmy w języku tamilskim (Kollywood)
- filmy w języku bengalskim
- filmy w języku pendżabskim (Pollywood)
- filmy w języku orija (Ollywood)
- filmy w języku kannada (Sandalwood)
Popularne jest stwierdzenie, że w Bollywood produkuje się około tysiąca filmów rocznie, co jest oczywiście kompletną bzdurą. Właściwsze jest stwierdzenie, że w Indiach produkuje się około tysiąca filmów rocznie. Jeśli zliczymy filmy produkowane we wszystkich językach w Indiach, może wyjść liczba zbliżona do tysiąca. Oczywiście nie jest to regułą i każdy rok rządzi się swoimi prawami. W poprzednim stuleciu rekord został ustalony w 1990 roku i wynosił 948 filmów. Przez długi czas nie został pokonany, dopiero w 2001 roku ustanowiono nowy rekord - 1013 produkcji. Obecnie powstaje w Indiach około 700 tytułów rocznie. Z tego tylko 15-20% stanowią filmy hindi.
Początki kina hindi:
![]() |
Kadr z pierwszego, indyjskiego filmu Raja Harishchandra (1913) |
W 1931 roku powstał pierwszy film dźwiękowy Alam Ara, w reżyserii Ardeshir Irani. Po sukcesie poprzedniego filmu, Ardeshir Irani w 1937 roku wyprodukował Kisan Kanya, pierwszy kolorowy film hindi.
Złoty wiek
![]() |
Raj Kapoor i Nargis w filmie Shree 420 (1955) |
Największymi twórcami tamtych czasów byli Kamal Amrohi i Vijay Bhatt.
Do grona najlepszych aktorów złotego wieku kina hindi zaliczamy: Raja Kapoora, Dilipa Kumara, Deva Ananda oraz Guru Dutt.
Z kolei aktorkami odnoszącymi największe sukcesy były: Nargis, Vyjayanthimala, Meena Kumari, Nutan, Madhubala, Waheeda Rehman i Mala Sinha.
Twórcy i aktorzy kina lat 50-tych byli w tamtych czasach doceniani na rynku międzynarodowym, często pojawiali się na festiwalach filmowych, np. w Cannes. Filmy indyjskie często konkurowały o prestiżowe, międzynarodowe nagrody, a i liczne zdobywały.
Lata 70.
Późne lata 60. i wczesne 70. to głównie romanse i filmy akcji, gromadzące takich aktorów jak Shammi Kapoor, Jeetendra, Rajesh Khanna, Dharmendra i Sanjeev Kumar, oraz aktorki Sharmila Tagore, Mumtaz, Saira Banu i Asha Parekh.
![]() |
Zdjęcie z planu filmowego Sholay (1975) |
W latach 70. powstawało głównie kino komercyjne, narodził się też termin masala movie. Największą popularnością w tamtych czasach cieszył się film Sholay (1975) z Amitabhem Bachchanem i Dharmendrą w rolach głównych, film jest doceniany do dziś. Inne ważne filmy tego okresu to Jai Santoshi Maa (1975), Deewaar (1975) Yasha Chopry.
Największym sukcesem w latach 80. cieszył się film Salaam Bombay! (1988), który zdobył nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes oraz był nominowany do Oskara.
Lata 90.
![]() |
Shah Rukh Khan i Kajol w Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995) |
Przyszedł również czas na nowe twarze filmowe. Największą pozycję ukształtowali sobie trzej Khanowe: Aamir, Shah Rukh i Salman, nazywani wielką trójcą, którzy do dziś cieszą się ogromną popularnością i wpływami w indyjskim przemyśle filmowym. Inni znani aktorzy lat 90. to: Ajay Devgan, Akshay Kumar, Govinda, Sunny Deol i Sunil Shetty. Aktorki, które cieszyły się popularnością to m.in. Madhuri Dixit, Sridevi, Juhi Chawla, Kajol, Karisma Kapoor, Raveena Tandon, Twinkle Khanna, Sonali Bendre, Sushmita Sen, Mahima Chaudhary oraz Shilpa Shetty.
![]() |
Kadr z filmi Satya (1998) |
Początki XXI wieku
![]() |
Amitabh Bachchan, Rani Mukerji i Shah Rukh Khan w Kabhi Khushi Kabhie Gham (2001) |
![]() |
Aamir Khan i Gracy Singh w Laagan (2001) |
Zaczęły się również pojawiać nowe twarze. Popularność zyskali aktorzy tacy jak Hrithik Roshan, Abhishek Bachchan, Shahid Kapoor i John Abraham oraz aktorki: Aishwarya Rai, Rani Mukerji, Preity Zinta, Bipasha Basu, Kareena Kapoor, Priyanka Chopra i Katrina Kaif.
![]() |
Shah Rukh Khan i młodsza o 20 lat Deepika Padukone stworzyli parę ekranową w Chennai Express (2013) |
Podczas, gdy gwiazdy poprzedniej dekady nadal odnosiły sukcesy, pojawiły się takie gwiazdy jak Ranbir Kapoor, Ranveer Singh, Varun Dhawan, Sidharth Malhotra i Aditya Roy Kapur oraz aktorki Vidya Balan, Kangana Ranaut, Deepika Padukone, Sonam Kapoor, Anushka Sharma, Sonakshi Sinha, Jacqueline Fernandez, Shraddha Kapoor i Alia Bhatt.
![]() |
Aamir Khan i Anushka Sharma w PK (2014) |
Trochę po subiektywnemu
Mam nadzieję, że każdy kto tu zajrzał i przeczytał historię kina hindi, ma już jakiś zarys z czym mamy do czynienia i czym autorka bloga [czyli ja] się pasjonuje. Bollywood to obszerny temat i nie ma znawców w tej dziedzinie, a każdy kto się za takowego uważa - kłamie. Nie sposób obejrzeć wszystkich filmów i nie da się znać każdej twarzy.
Może to tak naprawdę mnie w tym kinie fascynuje, to studnia bez dna, przygoda, która nie ma końca. Jestem fanką raczej lekkich filmów, zwariowanych, lubię się pośmiać i popłakać, lubię przeżywać, a filmy indyjskie mi to zapewniają. Bywają tandetne, słabe i niekiedy męczące, a humor jest specyficzny - owszem, zgadzam się z tymi wszystkimi zarzutami, ale są też naprawdę warte uwagi historie, z dobrą muzyką - uwaga! - nie wszędzie tańczą dziewczyny w sari, a złoto leje się ze ścian, chociaż akurat ja nie mam nic przeciwko temu.
Kino indyjskie jest bardzo zróżnicowane, produkuje się tam dużo filmów, dużo jest słabych, ale są też dobre. Owszem, pełno tu oklepanych miłosnych historii, z tragedią rodzinną w tle, piękni aktorzy wyginają się w kolorowych strojach do żywej muzyki, ale nie wszędzie.
Własnym gatunkiem indyjskim jest masala movie, który rządzi się swoimi prawami. Jest to mieszaka wielu gatunków filmowych, są to z reguły luźne filmy, służące przede wszystkim rozrywce, scenariusze są zwariowane, rzadko prawdopodobne. Głównym założeniem masali jest zmusić widza do wielu, różnorodnych przeżyć.
Manohan Desai, twórca najlepszych masala movies lat 80-tych, powiedział kiedyś: "Interesuje mnie tylko to, żeby pokazać widzom na ekranie coś ekscytującego. Coś, co sprawi, że zapomną o wszystkim innym. Zdaję sobie sprawę, że do kina przychodzą ludzie obarczeni codziennymi problemami. Dlatego pragnę ich zabrać do świata fantazji, gdzie nie istnieją smutki, gdzie nie trzeba myśleć o poważnych sprawach. Jest tylko nieustająca zabawa i rozrywka". Wypowiedź ta idealnie opisuje czym właściwie jest masala i przestrzega, aby nie podchodzić do niej zbyt poważnie.
Ja to kino uwielbiam za różnorodność, możliwość oderwania się od codzienności, za jego inność. A najbardziej lubię się zaskakiwać, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.
Może to tak naprawdę mnie w tym kinie fascynuje, to studnia bez dna, przygoda, która nie ma końca. Jestem fanką raczej lekkich filmów, zwariowanych, lubię się pośmiać i popłakać, lubię przeżywać, a filmy indyjskie mi to zapewniają. Bywają tandetne, słabe i niekiedy męczące, a humor jest specyficzny - owszem, zgadzam się z tymi wszystkimi zarzutami, ale są też naprawdę warte uwagi historie, z dobrą muzyką - uwaga! - nie wszędzie tańczą dziewczyny w sari, a złoto leje się ze ścian, chociaż akurat ja nie mam nic przeciwko temu.
Kino indyjskie jest bardzo zróżnicowane, produkuje się tam dużo filmów, dużo jest słabych, ale są też dobre. Owszem, pełno tu oklepanych miłosnych historii, z tragedią rodzinną w tle, piękni aktorzy wyginają się w kolorowych strojach do żywej muzyki, ale nie wszędzie.
Własnym gatunkiem indyjskim jest masala movie, który rządzi się swoimi prawami. Jest to mieszaka wielu gatunków filmowych, są to z reguły luźne filmy, służące przede wszystkim rozrywce, scenariusze są zwariowane, rzadko prawdopodobne. Głównym założeniem masali jest zmusić widza do wielu, różnorodnych przeżyć.
Manohan Desai, twórca najlepszych masala movies lat 80-tych, powiedział kiedyś: "Interesuje mnie tylko to, żeby pokazać widzom na ekranie coś ekscytującego. Coś, co sprawi, że zapomną o wszystkim innym. Zdaję sobie sprawę, że do kina przychodzą ludzie obarczeni codziennymi problemami. Dlatego pragnę ich zabrać do świata fantazji, gdzie nie istnieją smutki, gdzie nie trzeba myśleć o poważnych sprawach. Jest tylko nieustająca zabawa i rozrywka". Wypowiedź ta idealnie opisuje czym właściwie jest masala i przestrzega, aby nie podchodzić do niej zbyt poważnie.
Ja to kino uwielbiam za różnorodność, możliwość oderwania się od codzienności, za jego inność. A najbardziej lubię się zaskakiwać, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.
Czyli w końcu... dla kogo to?

Ale ta długość...
No tak. Trzy godziny, czy nawet dwie i pół w fotelu? No way! Tu też mam radę: w połowie filmu jest przerwa, antrakt, można film przerwać i obejrzeć za kilkanaście minut, kilka godzin, czy nawet kilka dni. Taka przerwa nawet podsyci ciekawość (ponieważ przerwa jest zazwyczaj w kulminacyjnym momencie) i sprawi, że będziemy dłużej pamiętać o danym filmie.
Kino Indyjskie to obszerny temat, dlatego wierzę, że każdy może znaleźć tu coś dla siebie. Kruczek tylko w tym, żeby odpowiednio wybrać. A żeby to zrobić, należy trochę poszperać na temat filmów indyjskich, a do tego już nie każdy ma cierpliwość.
Źródła:
wikipedia.org
"Bollywood dla początkujących" Krzysztof Lipka-Chudzik, wyd. Prószyński i S-ka, 2009
a wiadomo ile jest tych kin w Bombaju? Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBombaj to głównie ośrodek kina hindi, nie wydaje mi się, żeby powstawało tam jeszcze jakieś inne kino. Każde powstaje w obrębie stanu, w którym mówi się danym językiem.
UsuńA ogólnie w Indiach jest ich tyle, ile języków, czyli bodajże coś około 23, nigdy dokładnie nie liczyłam ;)