Post Top Ad

poniedziałek, 4 stycznia 2016

"Dostana : To właśnie przyjaźń" (2008)



Gatunek: komedia, romans, musical
Kraj produkcji: Indie
Język: hindi, angielski
Premiera: 13 listopada 2008
Czas trwania: 2 godz. 30 min.
Reżyseria: Tarun Mansukhani
Scenariusz: Tarun Mansukhani
Występują: Abhishek Bachchan, Priyanka Chopra, John Abraham, Kiron Kerr
Muzyka: Vishal-Shekhar
Zdjęcia: Ayananka Bose
Produkcja: Dharma Productions
Dystrybucja: YRF

Fabuła:
Kunal i Sameer  to dwaj młodzi mężczyźni, którzy pragną od życia uzyskać jak najwięcej. Przypadkowo się spotykają i chcą zamieszkać w upatrzonym przez siebie mieszkaniu. Jest jednak jeden problem - luksusowy apartament, marzenie licznych i własność nielicznych, zajmuje piękna Neha, a jej ekscentryczna ciotka nie wyobraża sobie, by siostrzenica mieszkała z dwoma przystojnymi chłopakami. Kunal i Sameer są jednak bardzo zdesperowani i by móc zamieszkać w wymarzonym lokum, postanawiają... udawać gejów. Pomysł wypala i mężczyźni wprowadzają się do Nehi, z którą się nawiązują serdeczną przyjaźń. Sprawa się komplikuje, gdy oboje zakochują się w dziewczynie, która wciąż myśli, że są homoseksualistami. Tymczasem na horyzoncie pokazuje się szef Nehi - Abhi, któremu jego podwładna bardzo się podoba...
~✽~

Nie można powiedzieć, żeby scenariusz tego filmu był bardzo wymagający. Ale z drugiej strony, kto spodziewa się wymagającego scenariusza po komedii? Komedia ma bawić i to zadanie "Dostana" spełnia. Jest tu mnóstwo zabawnych scen i dialogów rozśmieszających do łez, np. gdy Kiron Kher odprawia rytuały panny młodej na chłopaku swojego syna, albo ta cała historia z Wenecji, gdzie rzekomo poznali się Kunal i Sameer - tylko płakać ze śmiechu.
Jedyne na co można ponarzekać, to że twórcy tym razem nie trzymali się jednego gatunku (tj. komedii) i mieszali gatunki. Zbędne były niektóre melodramatyczne dialogi i sceny. A końcówka (te wielkie "poświęcenie" Kunala i Sameera dla przyjaźni) była po prostu kompletnie nie na miejscu. A było tak fajnie od samego początku, tyle śmiechu i po co wlepić łzawe dialogi, które i tak nie spełniają swojego zadania, a jedynie pozostawiają niesmak.
Fajnym elementem są (coraz popularniejsze w produkcjach bolly) nawiązania do starszych produkcji. W "Dostana" również kilku nie brakuje, np. do K3G, czy "Coś się dzieje", na randce Kunala i Nehi. Para próbuje naśladować Kajol i Shah Rukh Khana, niestety nieudolnie. Podobne nawiązanie odnajduję w filmie "Czy chcesz być moim przyjacielem?" (2003), gdzie Kajol i Khana (z tej samej sceny) próbują naśladować Rani Mukereji i Hrithik Roshan i choć są lepszymi aktorami od Priyanki i Johna to i tak to naśladowanie im nie wychodzi.
Aktorstwo nie jest tutaj na zbyt wysokim poziomie. Co do Priyanki nie zmieniałam zdania i nadal uważam, że jej bardzo słabą aktorką. Są role, które jej wychodzą (co prawda mało, ale...), niestety w "Dostana" nie ma ona do pokazania nic poza piękną buzią.
John Abraham nie jest od niej lepszy pod tym względem. Strasznie mnie drażnił na ekranie. Te jego uwodzicielskie minki kompletnie na mnie nie działały. Jedyne jaką rolę tu pełnił to: "dobry kawał mięcha". W kółko była pokazywana jego klata i nic poza tym.
Z głównych bohaterów Abhishek Bachchan wypadł najlepiej. Choć poprzeczka nie była wysoka do przeskoczenia, Bachchan pokazał klasę. Był chyba jedyną postacią na którą patrzyłam z czystym zainteresowaniem. Wydaje mi się, że Abhishek najlepiej wypada w rolach komediowych, a rolą Sameera podbił moje serce.
Kulą u nogi produkcji był zdecydowanie Bobby Deol. Przyćmił w tej kategorii nawet Priyankę i Abrahama. Cała postać Abhiego to takie ciepłe kluchy. Błagam! Jaka piękna kobieta odnosząca sukcesy (czytaj: Neha) w rzeczywistości spojrzałaby na takiego faceta? Przecież on dał się ograć Kunalowi i Sameerowi jak dziecko. Momentami aż nie mogłam uwierzyć, że można być tak ślepym. Nie widziałam jeszcze Bobb'ego w żadnym innym filmie, ale to co zaserwował w "Dostana" było po prostu nie do przyjęcia. Te jego miny... miałam wrażenie, że on przysypia w niektórych scenach.
Bombą w filmie była Kiron Kher, która aż parzyła. Dosłownie jaśniała na ekranie. Szkoda, że tak mało jej było, bo sceny z nią były genialne, np. to jak odprawiała czary nad swoim synem - ta czaszka w ręku i jej rozwiane długie włosy... bezcenne.
Pomimo trochę słabej obsady film był bardzo fajny. Chciałabym zobaczyć tą produkcję z innymi aktorami. Szkoda, że Aishwarya nie zgodziła się zagrać Nehi, a Saif Ali Khan Kunala; wywaliłabym jeszcze Bobbego Deola i voila!
Całość oceniam na pięć. Pomijając tę obsadę naprawdę fajnie bawiłam się przy tym filmie, do tego niesamowita ścieżka dźwiękowa. Produkcja godna polecenia.

Ocena: 5/6

Obsada:
  • Kunal Chauhan - John Abraham
  • Neha Melwani - Priyanka Chopra
  • Murli "M" - Boman Irani
  • Abhimanyu "Abhi" Singh - Bobby Deol
  • Pani Acharya, matka Sameera - Kiron Kher


Ciekawostki:
  • Film kręcono w Miami (Floryda, USA).
  • Aishwarya Rai Bachchan była pierwotnie brana pod uwagę do zagrania roli Nehy. Aktorka zrezygnowała jednak z roli, gdyż uważała, że jej małżeństwo z Abhishekiem Bachchanem mogłoby wpłynąć na to jak odegrała by tą postać.
  • Saif Ali Khan był początkowo brany pod uwagę do roli Kunala, ostatecznie domówił, ponieważ sądził, że jego postać może zostać przysłonięta przez Abhisheka Bachchan i Aishwaryę Rai Bachchan (która pierwotnie miała odegrać główną rolę w filmie) ze względu na ich popularne małżeństwo. 
  • Na randce Neha i Kunal oglądają razem film "Coś się dzieje" z Kajol i Shahrukh Khanem w rolach głównych. 

Nagrody:
wygrane: 2
nominacje: 9

Filmfare 2009

nominacje: 4
  • nominacja do nagrody dla najlepszego filmu - Karan Johar, Prashant Shah
  • nominacja do nagrody dla najlepszego aktora pierwszoplanowego - Abhishek Bachchan
  • nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki drugoplanowej - Kiron Kher
  • nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera muzycznego - Shekhar Ravjiani, Vishal Dadlani

Międzynarodowa Indyjska Akademia Filmowa 2009

nominacje: 5
nagrody: 2

  • nagroda za najlepszą rolę komediową - Abhishek Bachchan
  • nagroda za Doskonałość Techniczną - Najlepsza choreografia; choreografia do piosenki "Desi Girl", wyk. przez Farah Khan
  • nominacja do nagrody dla najlepszego filmu - Tarun Mansukhani
  • nominacja do nagrody dla najlepszego aktora pierwszoplanowego - Abhishek Bachchan
  • nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki drugoplanowej - Kiron Kher
  • nominacja do nagrody dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym -Sunidhi Chauhan za piosenkę "Desi Girl"
  • nominacja do nagrody za najlepszą reżyserię muzyczną - Vishal Dadlani

Piosenki:




"Gdy ze mną jesteś, ścieżki kręte,
rozmowy zagmatwane, wydają się proste.
Gdy ze mną jesteś,fałszywe obietnice,
złe zamiary moich wrogów,
Wszystko wydaje się dobre.
Ten, przez kogo rytm gubi me serce,
to własnie ty."
"Świat gna w jednym kierunku.
Tylko my biegniemy pod prąd...
Całe szczęście gdzieś ucieka, a my napotykamy tylko smutki.
Ale kiedy uśmiechasz się do mnie , świat wydaje się lepszy.
Moje życie, rozkwita w jednej chwili."




"Moja indyjska dziewczyna!
Upuszcza kolczyk zalotnie.
Jeśli spojrzy ci prosto w oczy, rozpłyniesz się i już po tobie. 
Pokaże ci, jak się tańczy. 
Aż zabiją w rytm jej kroków wszystkie jej serca. 
Kołysze się jak fala i sieci zastawia. 
Serce o drżenie przyprawia. 
Wszyscy jej wielbiciele przyznają. 
Nie widzieli jeszcze takiej dziewczyny." 



"Widziałem już tysiące zagranicznych dziewczyn. 
Żadna nie dorówna mojej indyjskiej dziewczynie. 
Widziałem już tysiące zagranicznych dziewczyn. 
Najpiękniejsza jest moja indyjska dziewczyna." 







"Ignoruje dziewczyny wszystkie.
Cóż za choroba dręczy jego serce?
Chłopak z chłopakiem wiąże się. 
W stroju panny młodej ślub bierze. 
Marzenia matki prysły nagle. 
Synalek mamusi!
Synalek mamuśki zszedł na manowce!"

"Bóg tylko jeden wie, kto rzucił na niego urok
Nie cieszy go chłodny cień dziewczęcych loków. 
Roztapia się w słońcu! O mój Boże!
Zachowuje się dziwnie! O mój Boże!
Niech ktoś go naprostuje! 
Zatrzymać go!"













"Nic nie mów i ruszaj się, kochanie!
Ta bryza pachnie tak cudownie.
Rozpala moje ciało młode.
Nic nie mów i ruszaj się, kochanie!"










"Dzięki mnie barwne staną się twe noce.
W ramionach swych będziesz mógł trzymać mnie.
Daj już spokój gestom, znakom. Nie pozwól mi mówić. 
Żeby gdzieś w tym morzu słów nie utonęła młodość."













"Z której strony niebo, z której strony ziemia. 
Nie już nie wiem. Nic nie wiem... 
Od kiedy pojawiła się ukochana, 
Sam o sobie nie wiem nic. Nic nie wiem..."





"To musi być miłość, bo dzięki niej
Nabieram chęci do życia. 
[...]
Tylko poproś, a me serce
Będzie twoje na zawsze. 
Co mam powiedzieć?
Nic już nie wiem. Nie wiem nic."







"Trochę ciemniejsze jest światło.
Trochę mniej mokry jest deszcz.
Trochę słabiej wieje wiatr.
W sercu pragnień trochę mniej.
Zatrzymał się... Czas nagle tak....
Jakby to na ciebie... Poczekać chciał."


"Dlaczego nawet mój oddech mokry jest od łez?
Dlaczego z samotnością zaprzyjaźniłem się?
Nie wiadomo...
Co stało się...
Każdy poranek...
Jak noc teraz jest."



Cytaty:
Bóg robi wszystko dla naszego dobra.
Nie wiem czy jesteś moją synową, czy zięciem.  
stycznia 04, 2016 / by / 5 Comments

5 komentarzy:

  1. Uwielbiam ten film. Bardzo fajna komedia. Można się nieźle pośmiać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeden z moich ulubionych filmów. Co do Bobby'ego on ma taki właśnie wyważony styl gry. Jest jednym z moich ulubionych aktorów, polecam Tobie inne produkcje z tym aktorem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam ten film , świetna komedia! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam się,że obejrzałam ten film tylko dla Priyanki :) Nie byłam do niego przekonana...ale myliłam się. Świetna komedia, dobra na zabicie czasu. Muzyka może jakoś szczególnie nie zapisała się w mojej pamięci, no może oprócz "Desi girl", ale mimo wszystko...myślę,że kiedyś do niego wróce. Poleciłabym go do obejrzenia innym, jak najbardziej :) Nie wiedziałam,ze pierwotnie Ashwaira miała grać główną rolę... :D Dzięki za info. Będe wpadać przed obejrzeniem kolejnego "bolly". :) Mam nadzieje,ze mogę liczyć również na Twoje wizyty na moim blogu.

    Pozdrówki, pokochacbollywood.bloog.pl :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Także bardzo lubię ten film. Świetna komedia, a muzyka wspaniała. Co do Bobby'ego to się z Tobą zgodzę, nie pasował mi w ogóle w 'Dostana'.

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad