Post Top Ad

sobota, 1 marca 2014

"Aśoka" (2001)






Gatunek: dramat, akcja, romans
Kraj produkcji: Idnie
Język: hindi
Data premiery: 13 października 2001 (świat)
Czas trwania: 2 godz. 49 minut
Reżyseria: Santosh Sivan
Scenariusz: Santosh Sivan, Saket Chaudhary
Występują: Shah Rukh Khan, Kareena Kapoor
Choreografia: Farah Khan
Muzyka: Anu Malik , Sandeep Chowta
Zdjęcia: Santosh Sivan
Produkcja: Juhi Chawla, Shahrukh Khan


"Aśoka- film jest historią wędrówki jednego człowieka od życia monarchy do stanu mnicha. Historią cesarza, który rozsiał przesłanie Buddy na cały świat. To historia oparta na legendach. Niektóre postacie, wydarzenia i miejsca zostały wymyślone w celu uzyskania większego dramatycznego efektu. Film nie jest pełnym, historycznym przekazem z życia Aśoki. Jest próbą towarzyszenia mu w jego wędrówce."
(cytat z filmu)


Z reguły nie przepadam za filmami historycznymi, ale tym razem jestem w stanie przymknąć oko. Ba! Nawet muszę przymknąć oko. Otóż film "Aśoka" to istne arcydzieło. Historia króla Aśoki (czytaj -->) to niemal gotowy scenariusz. Ludzie od wieków zastanawiali się, co było powodem tak drastycznej przemiany "Złego" Aśoki w dobrego i sprawiedliwego władcę. Nikt tego tak naprawdę nie wie, ale Santosh Sivan postanowił przedstawić swoją wersję wydarzeń w przepięknym dramacie.
Nie jest to jeden z filmów, które można oglądać po kilka razy. Jest to raczej historia chwytająca za serce i zmuszająca nas do przemyśleń. Można porównać ją do tragedii antycznej. Widz czuje się jak podczas czytania (czy oglądania) tragedii antycznej. Oglądasz ten film drugi, lub któryś z kolei raz, wiesz jak się kończy, a i tak za każdym razem robisz sobie nadzieję, że może tym razem ona odwróci się w porę, a nie minutę później, może on odwróci głowę o centymetr dalej i dostrzeże ją, może tym razem wszystko skończy się inaczej, ale nie. Na koniec jest tylko krew i łzy widza, którego historia chwyciła za serce. 
Film "Aśoka" to wspaniała historia o miłości, nienawiści i życiowej tragedii głównego bohatera, w akompaniamencie cudownej muzyki. 
Naprawdę warto obejrzeć, nawet jeśli ktoś nie interesuje się historią w filmie przybliżone jest wszystko, nie trzeba znać historii króla Aśoki, żeby dać porwać się magii filmu. Warto obejrzeć, jeśli nie dla głównego bohatera, to dla aktora, który go gra. 


Kiedy król Magadhy zbliża się do śmierci, jego synowie walczą o tron. Jeden z nich - Susima postanawia zabić Aśokę - brata, który najbardziej mu zagraża. Matka Aśoki bojąc się o życie syna prosi go o opuszczenie królestwa. Syn niechętnie jej ulega i opuszcza Magadhę przedstawiając się jako prosty żołnierz armii Magadha - Pawan (w hindi: wiatr). W Kalindze spotyka piękną Kaurwaki - księżniczkę Kalingi i jej brata, następcę tronu - Aryę, którzy ukrywają się przed mordercami, którzy zabili ich rodziców.

Pawan i Kaurwaki zakochują się w sobie i pobierają się. Zaraz po ślubie przybywa posłaniec z Magadhy, który informuje Aśokę, że jego matka jest bardzo chora. Pawan zostawia żonę i wyrusza do królestwa. Kiedy wraca dowiaduje się, że Kaurwaki została zamordowana. Tymczasem dziewczynie i jej bratu udało się uciec i bezskutecznie próbują odszukać Pwana - żołnierza z armii Magadhy. Aśoka wraca do królestwa i zaczyna toczyć wojny z przekonaniem, że nie straszna mu śmierć. Staje się coraz bardziej okrutny, zabija swoich braci i zasiada na tronie, tylko jednemu z braci udaje się zbiec. Aśoka poślubia piękną Devi i spodziewa się syna.


Kiedy jego matka w skutek spisku zostaje zamordowana Aśoka pragnie krwi. Dowiaduje się, że sąsiednie królestwo Kalinga udzieliło schronienia jego bratu, zdrajcy. Postanawia wyruszyć ze swoją armią na Kalingę, nie jest jednak świadom, że teraz królestwem tym rządzi Kaurwaki i jej młodszy brat Arya. 



Obsada: 
  • Aśoka/Pawan - Shah Rukh Khan


 Aśoka zdecydowanie nie jest postacią barwną i uwielbianą przez widzów. Chociaż Santosh Sivan zrobił chyba wszystko, żeby tak było. Nie mniej jednak Aśoka ma dwie strony. Z jednej strony widzimy dumnego, ale kochającego i łagodnego mężczyznę, a z drugiej jest postać historyczna - bezwzględny, chłodny i nie mający skrupułów król Aśoka. Myślę, że celem Santosha Sivaa było ukazanie Aśoki jako postaci, która zmieniła się pod wpływem tragedii, jaka się jej przytrafiła - no i udało się. Zamierzony efekt został osiągnięty, widzowie wspierają Złego Aśokę i są w stanie wybaczyć mu wszystko usprawiedliwiając to jego tragedią, a nawet żałują jego losu. 
 Shahrukh Khan świetnie wcielił się w postać Aśoki. Myślę, że ciężko byłoby znaleźć aktora, który zrobiłby to lepiej.
  • Kaurwaki - Kareena Kapoor


 SRK chciał, żeby rolę Kaurwaki zagrała Aishwarya Rai, która moim zdaniem lepiej pasowałaby do tej roli. Nie mam nic do Kareeny, ale ona nie do końca sprawdziła się w roli. Chociaż jej gra aktorska mi nie przeszkadzała to nie do końca jej wygląd pasował mi do Kaurwaki. Myślę, że uroda Aishwaryii lepiej by się sprawdziła. 
  • Susima - Ajith Kumar
  • Virat - Danny Denzongpa
  • Arya - Suraj Balaj
  • Bheema - Rahul Dev
  • Devi - Hrishitaa Bhatt
  • Król Bindusara - Gerson Da Cunha

Nagrody: 

Nominacje i Nagrody Filmfare

  • Nagroda Filmfare za najlepsze zdjęcia Santosh Sivan
  • nominacja do Nagrod Fimfare za Najlepszy Film/Nagrody Fimfare za Najlepszy Film
  • nominacja do Nagrody Fimfare dla Najlepszego Reżysera: Santosh Sivan
  • nominacja do Nagrody Fimfare dla Najlepszej Aktorki: Kareena Kapoor

Nominacje do Nagrody Screen Weekly Awards

  • nominacja do Nagrody Screen Weekly Awards za najlepszą akcję: Shyam Kaushal
  • nominacja do Nagrody Screen Weekly Awards za najlepsze zdjęcia: Santosh Sivan
  • nominacja do Nagrody Screen Weekly Awards za najlepszy tekst piosenki "San Sana": Anand Bakshi
  • nominacja do Nagrody Screen Weekly Awards dla najlepszej wokalistki: Alka Yagnik za piosenkę "San Sana"
  • nominacja do Nagrody Screen Weekly Awards za najlepszy debiut: Hrishitaa Bhatt


Zee Cine Awards

  • za najlepszy debiut: Hrishitaa Bhatt
  • za najlepszy film: producenci Shah Rukh Khan i Juhi Chawla
  • za najlepszą muzykę: Anu Malik
  • dla najlepszej wokalistki: K.S. Chitra za piosenkę "Raat Ka Nasha".
  • za najlepszy tekst piosenki: Sampooran Singh Gulzar za piosenkę "Roshni Se".
  • dla najlepszego wokalisty: Abhijeet za piosenkę "Roshni Se".
  • dla najlepszego odtwórcy roli negatywnej Ajith Kumar

Inne nagrody

  • International Indian film Academy – nagroda za najlepsze zdjęcia: Santosh Sivan
  • Planet Bollywood Nagroda publiczności (przez internet) dla najlepszego aktora: Shah Rukh Khan
  • AIFA 2001 Nagroda Krytyków dla najlepszego aktora: Shah Rukh Khan


Ciekawostki:
  • Shah Rukh Khan chciał by Aishwarya Rai zagrała role Kaurwaki. Ale reżyser Santosh Sivan wolał, by to była aktorka, z którą aktor jeszcze nie grał w parze w głównej roli. Shah Rukh zarekomendował ponadto Sushmitę Sen do roli śpiewającej tancerki w barze.
  • Zdjęcia do filmu kręcono w Bombaju, Pachmarhi, Igatpuri, Pachmahri, Maheshwar, Jabalpur, Konark, Bhubaneshwar, Samod i Alleppey (Indie)


  • Międzynarodowa wersja filmu jest przycięta do 150 minut - pełna trwa 180 minut. Wycięto z niej kawałki piosenek. 
  • Pomysł zrealizowania produkcji wspólnie, przyszedł do głowy Santosh Sivanowi i Shah Rukh Khanowi 3 lata przed faktem dokonanym, kiedy razem nakręcali dramat o terroryzmie w Kaszmirze "Dil Se". Sivan był wtedy operatorem filmu, a Khan odgrywał główną rolę dziennikarza.
  • Podczas jednej z piosenek Aśoka założył sobie bransoletkę z nogi księżniczki Kaurwaki na... szyję.
  • Ten film zapoczątkowuje drugi etap w życiu aktora. Shah Rukh Khan do roli aktora dołączył bycie producentem. Wraz z Juhi Chawla swoją partnerką filmową i Aziz Mirza założył wytwórnię filmową (Dreamz Unlimited/ Red Chillies), w której po filmie " Phir Bhi Dil Hai Hindustani" wyprodukował film "Aśoka", "Kaal", "Chalte Chalte", "Jestem przy tobie" i "Paheli". Dwa pierwsze przyniosły mu fiasko finansowe, ale spełniły jego pragnienie filmowania tego, co go interesuje. Kolejne były już sukcesem komercyjnym, a ostatni indyjskim kandydatem do nominacji do Nagrody Akademii Filmowej Oscar na Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

  •  Scena kąpieli w błocie; Shah Rukh wspomina:
"Zdjęcia kręciliśmy w nocy na niezadaszonym planie w Film City w Mumbaju. Było okropnie zimno, a ja cały czas siedziałem w wodzie. Żeby było jeszcze gorzej, temperatura wody w wannie była niższa, niż powietrza. Jak musieliście zauważyć, scena została nakręcona z trzech punktów widzenia, więc musiałem tkwić w tej wannie bardzo długo… Kąpiel została przygotowana z mieszaniny wody, trocin i drobin drzewa sandałowego. Nie wychodziłem z wanny, ponieważ ciągłe wchodzenie i wychodzenie z wody byłoby naprawdę nieprzyjemne, zważywszy na temperaturę, jaka tam panowała. Choć sposób nakręcenia tej sceny został wymuszony przez kłopoty z grafikiem, naprawdę podoba mi się interpretacja, jaką stworzyliśmy."

  • Podwodna sekwencja do piosenki "Roshni Se" została nakręcona w basenie w mumbajskim hotelu Madh Island. Woda miała tylko metr głębokości, a widoczną na ekranie głębię stworzyły umieszczone wewnątrz basenu lustra.
    Shah Rukh wspomina:
"Kręcenie na tak małej głębokości było bardzo niewygodne. Pod wodą czuję się strasznie niepewnie, podczas gdy dla Kareeny nie stanowi to żadnego problemu. Ona kocha pływać, jest takim wodnym dzieckiem. Ja z kolei sporo nałykałem się chlorowanej wody podczas kręcenia tej sceny, z czego Kareena miała niezły ubaw. Kamera była umieszczona w wodoodpornej skrzyni, w której znajdowało się również trzech operatorów. Największą trudność sprawiały kafelki, którymi wyłożony był basen. Musieliśmy znaleźć takie pozycje, w których kamera nie wychwyciłaby w kadrze widoku ceramicznych powierzchni. Nie dało rady, więc całe dno wyłożyliśmy sztucznymi roślinami, żeby zakryć te nowoczesne kafle. Generalnie była to zwykła scena, ale potraktowana nadzwyczajnie. Efekt, jaki uzyskaliśmy na ekranie, jest po prostu fantastyczny."

Cytaty:
"Nie odchodź. Wciąż boli... Jeśli odejdziesz, ból będzie jeszcze większy"
"Głowa, która się przed nami nieb skłoni będzie ścięta!"
"- Kaurwaki
- Teraz Kaurwaki, a zeszłej nocy inne imię było na twych ustach.
- Tak? A co robiłaś tak blisko mnie zeszłej nocy?"
"Co to za miłość która żyje nawet po śmierci?"
"Założenie innego ubioru nie zmieni prawdy. Wojna jest prawdą, wojny się zdarzają. Na wojnie albo zwyciężasz, albo giniesz. A ja zwyciężyłem."
"Tak, zwyciężyłeś. Zdobyłeś łzy wdów, krzyki sierot i ciała w płomieniach. Zdobyłeś to wszystko."
"Nie mógłbym ustalić za ciebie ceny. Na świecie nie ma na tyle złota."
"Słońce należy do Ciebie i księżyc też. Wszystkie gwiazdy tam na górze są twoje!"
"- Kaurwaki, kocham cię, tylko ciebie.
Nie potrafię myśleć o niczym ani nikim innym, tylko o tobie...
Jeśli ci tego nie wyznam, zwariuję.
Zmieniłem się.
Jeśli ci tego nie wyznam, zwariuję.
- Kocham cię, tylko ciebie.
Nie potrafię myśleć o niczym ani nikim innym tylko o tobie...
Od kiedy cię spotkałam, wszystko się zmieniło.
Ja się zmieniłam.
Cieszę się, że mi to powiedziałeś.
Gdybyś tego nie zrobił, zwariowałabym."

"Słońce pozostaje słońcem nawet za chmurami!"
"Twoje przeznaczenie wskazuje, że w żadnym wypadku nie jesteś zwyczajny"
"Miłość rani w taki sposób, że nie pozwala ani żyć, ani umrzeć."


"Nawet władcy to zwykli ludzie. Twoje przeznaczenie wykracza poza tron."
"Nie czujesz, że już się kiedyś spotkaliśmy? W innym miejscu, innym czasie, gdzieś?"
"Zostałem największym cesarzem, najpotężniejszym władcą. Zdobyłem wszystko i … zniszczyłem wszystko. Co zdobyłem? Co mogą zdobyć cesarze? Tylko bogactwo, ziemię i królestwa. Moje przeznaczenie wykracza poza los cesarza. Moim przeznaczeniem jest bycie wędrowcem, który kończy swą podróż i dzisiaj swą podróż rozpoczyna…podróż miłości, pokoju i braku przemocy."
"Kaurwaki: Chcę twojego konia, 
Pawan: Jest twój. 
Kaurwaki: Chcę twój miecz 
Pawan: Jest twój. 
Kaurwaki: Chcę twoje ubranie  
Pawan: ... Nie przy Koniu "


Piosenki:
Muzyka jest świetna. Naprawdę nieziemska, zmysłowa i świetnie pasuje do klimatu filmu.











"Wieczór będzie taki przyjemny, słowa będą moje, zaś myśl twoja

Mowa będzie niewinna, słodka, zmieszana z miodem"


"Chodź, szykuj się, złapiemy wieczorną łódź
Wejdźmy do niej chodźmy
Gdzie jest kotwica, gdzie jest brzeg
Chodźmy, chodź szykuj się"







"Porcelanowa laleczko...
Zamknięta w twych ustach
jest pieśń miłości
Ale nic nie zdradzisz
Ani jej nie wyrazisz
Ona na twoich rzęsach spoczywa
W spuszczonych oczach się skrywa"
"Chodź posłuchaj
Słodsze niż cukier
Są twe przymknięte powieki
Nie otwierasz oczu
Nie wyjawiasz co mówią
Na swoich rzęsach trzymając je
W spuszczonych oczach przyczajoną
Ale nic nie zdradzisz
Ani jej nie wyrazisz"








"Jasny żar... p
rzenika

I wypełnia... 


Twoje oczy
Twoje oczy ostrzegają
Nie dotykaj mnie"




"Szukałem cię
W niebiosach ponad nami
Z nadzieją
że skryłaś się w chmurach
Szukałam cię 
w każdym najmniejszym zakamarku
Z nadzieją że wyśledzę cię
Spacerującego biegiem rzeki"










"Szum... 
Idź, wietrze
Szum... 
Idź, wietrze
Znalazłszy kogoś takiego jak ja, 
przyprowadź mojego ukochanego"




"Niebo jest poetą miłości,
Ja jestem napisanym przez niego wierszem.
Nikt taki jak ja
Nie znalazł się w tym świecie od lat.
Nie może mnie dotknąć 

nikt"








"Upojenie naszej wspólnej nocy
Nie opuściło mnie
Wciąż czuję w ramionach 

Zmysłowość twego ciała"


"Otworzyłam oczy
Ale to nie przeszkadza mi śnić
Tak, przypominam sobie
Sen, który podarowały mi twoje usta
Jest ze mną przy każdym oddechu"

marca 01, 2014 / by / 0 Comments

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad