Post Top Ad

sobota, 6 lutego 2016

"Ishaqzaade" (2012) - Zakochani buntownicy


Gatunek: romans, dramat
Kraj produkcji: Indie
Język: hindi
Premiera: 11 maja 2012
Czas trwania: 2 godz.
Reżyseria: Habib Faisal
Scenariusz: Aditya Chopra, Habib Faisal
Występują: Arjun Kapoor, Parineeti Chopra
Muzyka: Amit Trivedi
Zdjęcia: Hemant Chaturvedi
Produkcja: Aditya Chopra
Dystrybucja: Yash Raj Films
Budżet: $ 1,8 miliona
Box office: $ 9,6 milinów

Fabuła:
Akcja filmu rozgrywa się w północnych Indiach i przedstawia dwie buntownicze jednostki, Zoyę Qureshi (Chopra) i Parmę Chauhan (Kapoor). Młodzi ludzie, wychowani w rywalizujących miedzy sobą rodzinach, starają się spełniać oczekiwania rodziców, jednak niespodziewanie rodzi się miedzy nimi zakazane uczucie. Czy w świecie, w którym broń stanowi największy argument, miłość jest możliwa? Do jakich wydarzeń doprowadzi potajemny związek młodych? Jak skończy się cała historia?

~✽~

Zakazana miłość to temat, który sprzedaje się najlepiej. W co drugiej książce, czy filmie pojawia się wątek miłości, która nie powinna mieć miejsca. Z czego to wynika? Być może z tego, że takie uczucie z dreszczykiem emocji bardziej przyciąga widza przed ekran. Ile to już razy widzieliśmy coś na kształt Romeo i Julli Szekspira? Wydaje się, że mogłoby się to już przejeść. Ale prawda jest taka, że ten temat nigdy nie przejdzie do historii, gdzieś zawsze będzie obecna zakazana miłość. A pod warunkiem, że jest to historia ciekawie, a zarazem świeżo opisana będziemy się przy niej naprawdę dobrze bawić.
Ishaqzaade to opowieść składająca hołd młodym ludziom, którzy miłość do niewłaściwej osoby przypłacają życiem. Film jest utrzymany w dość dramatycznym klimacie, a historia w nim ukazana bardzo przypadła mi do gustu.
Zoya i Parma pochodzą z dwóch bardzo wpływowych, wrogich rodzin. Ona - muzułmanka, córka obecnego MLA; On - hindus, wnuk konkurenta w wyborach na MLA. Wszystko kręci się wokół władzy i wpływów. Młodzi początkowo naprawdę się nie lubią. Świetnie ukazana jest między nimi ta nienawiść i walka charakterów, co bardzo fajnie oglądało się na ekranie.
Bohaterowie różni, a zarazem bardzo podobni. Główną bohaterkę polubiłam od razu. Jest wybuchowa, wygadana i ma niezłomny charakter. Takie bohaterki stanowią mój ulubiony typ, bo nie sposób się z nimi nudzić. Parineeti Chopra stworzyła bardzo udaną kreację aktorską. Pasowała do roli Zoyi.
 O ile główną bohaterkę polubiłam od razu to postać Parmy nie przekonała mnie do siebie. Całkowicie zepsuty i niewychowany dzieciak, bez żadnych wartości. Od samego początku nie wzbudził mojej sympatii, a kiedy już prawie ją zyskał okazało się, że jest jeszcze gorszy niż podejrzewałam. Później jeszcze długo nie mogłam przekonać się do tej postaci, ale na koniec nawet go polubiłam. Wydaje mi się, że ta postać była po prostu zbyt mało dopracowana. Może gdyby twórcy bardziej się postarali to cała historia byłaby jeszcze bardziej poruszająca.
Prem nie zyskał mojej sympatii, ale za to bardzo polubiłam Arjun'a Kapoor'a. Pierwszy raz widziałam go na ekranie, ale muszę przyznać, że zyskał moją sympatię. Ishaqzaade to jego debiut, ale poradził sobie naprawdę dobrze.
Muzyka dodaje uroku całej produkcji i jest bardzo wpasowana w jej klimat. Świetna jest główna piosenka "Ishaqzaade", która idealnie podkreśla relacje głównych bohaterów i "Pareshaan" z prześlicznym wokalem Shalmali Kholgade. Podobały mi się też dwie dość podobne piosenki "Jhallah Wallah""Chokra Jawaan" - utwory bardzo miłe do posłuchania. Dobry soundtrack bardzo umila seans.
Chociaż historia zakazanej miłości jest bardzo oklepana, to jednak Ishaqzaade ma w sobie to coś. Nie podobała mi się tylko perspektywa dużego poświęcenia kobiety dla mężczyzny. Jestem w stanie zrozumieć kulturę indyjską, ale twórcy w tej kwestii troszkę przesadzili. Myślę, że nie wiele kobiet mogłoby znieść Parmę i to co zrobił Zoyi, a co dopiero mowa o wybaczeniu i miłości do niego. To troszkę psuło ogólne wrażenie idealnej miłości i romantyzmu, ale też czyniło film trochę innym od oklepanych historii. Podobało mi się, że ta wielka, porywcza miłość nie wyssała się z palca, ale rodziła się stopniowo. I tu nasuwa się kolejny fakt psujący romantyzm historii, że ta silna miłość była wymuszona przez obowiązek względem siebie.
Mimo wszystko film ogląda się z dużym zainteresowaniem, a w połowie następuje taki zwrot akcji, że wciska w fotel. Dobrze została też podkreślona dramatyczność losów zakochanych buntowników, kiedy to wszyscy (bez wyjątku) się od nich odwracają, a nawet wrogowie sprzymierzają się, żeby ich pokonać. Nie zabrakło wzruszających i dramatycznych scen.
Ishaqzaade ma w sobie nutkę świeżości, która czyni film wyjątkowym i wartym zobaczenia.

Ocena: 5/6

Obsada:
  • Parma Chauhan - Arjun Kapoor

  • Zoya Qureshi - Parineeti Chopra
  • Chand - Gauhar Khan
  • Paarvati (matka Parmy) - Natasha Rastogi
  • Surya Chauhan - Anil Rastogi
  • Aftab Qureshi - Ratan Singh

Ciekawostki:
  • Jest to debiut filmowy Arjuna Kapoor, a drugi film Parineeti Chopry. 
  • Film pierwotnie miał nosić tytuł "Tevar". Co ciekawie 3 lata później odtwóra głównej roli Arjun Kapoor w 2015 roku zagrał w filmie pt. "Tevar".
  • Film otrzymał pozytywne opinie od krytyków i poradził sobie dobrze w box office, stając się światowym hitem. 
  • Film był kręcony w Lucknow i okolicach oraz w Hardoi, Uttar Pradesh (Indie).


Nagrody:
wygrane: 11 | nominacje: 14

Filmfare 2013

wygrane: 1 | nominacje: 3

  • Nagroda dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej - Parineeti Chopra
  • Nominacja do nagrody za najlepszy debiut męski - Arjun Kapoor
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera muzycznego - Amit Trivedi

Międzynarodowa Indyjska Akademia Filmowa 2013

nominacje: 1
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"

Producers Guild Film 2013

wygrane: 1 | nominacje: 2
  • Nagroda dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"
  • Nominacja do nagrody za najlepszy debiut męski - Arjun Kapoor
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki - Parineeti Chopra

BIG Star Entertainment, Indie 2012

wygrane: 1
  • Nagroda za najbardziej rozrywkowy debiut męski - Arjun Kapoor

Nagroda Internetowa Dainik Bhaskar: Bollywood 2012

nominacje: 1
  • Nominacja do nagrody za najświeższy debiut roku - Arjun Kapoor

Nagroda Biznesowa ETC Bollywood 2013

nominacje: 1
  • Nominacja do nagrody za najbardziej dochodowy debiut - Arjun Kapoor

People's Choice Award, Indie 2012

nominacje: 1
  • Nominacja do nagrody za ulubiony debiut aktorski - Arjun Kapoor

Stardust, Indie 2013

wygrane: 4
  • Nagroda jury: supergwiazda jutra - mężczyzna - Arjun Kapoor
  • Nagroda jury: nowa sensacja muzyczna - kobieta - Shalmali Kholgade 
  • Nagroda jury: supergwiazda - kobieta - Parineeti Chopra
  • Nagroda dla najlepszego tekściarza - Habib Faisal i Kausar Munir za utwór "Ishaqzaade"

Nagrody filmowe Times of India 2013

wygrane: 1 | nominacje: 1
  • Nagroda dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"
  • Nominacja do nagrody za najlepszy debiut męski - Arjun Kapoor

Nagroda Zee Cine 2013

wygrane: 3 | nominacje: 4
  • Nagrody za najlepszy debiut męski - Arjun Kapoor
  • Nagroda dla najlepszego tekściarza -  Kausar Munir za utwór "Pareshaan"
  • Nagroda specjalna: Sa Re Ga Ma Pa Świerzy Talent Wokalny - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera muzycznego - Amit Trivedi
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Shalmali Kholgade za utwór "Pareshaan"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego piosenkarza śpiewającego na podkładzie muzycznym - Javed Ali za utwór "Ishaqzaade"
  • Nominacja do nagrody technicznej za najlepsze dialogi - Habib Faisal 

Piosenki:



"Kroczą razem jako jedno.
Są ze sobą zespoleni w jedno.
Uderzają razem jako jedno.
Dwa serca."



"Końce ich serc
Są związane w jedno.
Wznoszą się jako jedno.
Zakochani buntownicy."







"Nie chwalę się, jestem stateczny
Krzyczę, zdobywam, jestem mężczyzną!
Nie możesz mi zaprzeczyć
Chodź, kochanie, chodź
Jestem teraz mężczyzną
Chłopiec stał się mężczyzną."




"Iskra zamieni się w płomień,
ta próżność mnie zatrzyma
Jeśli jesteś prawdziwym mężczyzną,
nie odchodź"






"Dlaczego moje odmienione oczy
Wszędzie cię szukają
Dlaczego te nowe krajobrazy
Tak bacznie mnie obserwują
Czuję, że moje serce trzepocze
Czuję, że flirtuje z niebezpieczeństwem"




"Czuję, że moje serce jest zmęczone chodzeniem
Czuję, że pragnie latać
Niespokojna, jestem niespokojna
Do czego dążę?"






"Moja miłość, moja nieuczciwość, na Jowisza!
Myślałam, że to był złoty chłopak.
Tak myślałam, że to był złoty chłopak.
Idiota dostał pocałunek ode mnie w zamian za film."





"Tak, ostatniej nocy zmarłam w jego ramionach.
A łotr odszedł przed świtem.
Myślałam, że był nauczycielem miłości.
To katastrofa, zostałam zawiedziona w pierwszej lekcji miłości."








"Między prawem i bezprawiem
Ci, którzy żyli wśród tysięcy
Zakochani buntownicy, zakochani buntownicy
Gdzie teraz są?"





"Wśród gwiazd, wśród legend
Ci, którzy byli wzorem dla poetów
Zakochani buntownicy, Zakochani buntownicy
Gdzie teraz są?"





Cytaty:

Zoya: Puść moją rękę, ty świrze!
Parma: Nie szalony, tylko oszalały z miłości.
Zoya: Jak śmiesz?!
Parma: Tak samo jak ty mnie uderzyłaś przed wszystkimi. Przyłożyłem ci broń do głowy, a ty nawet nie mrugnęłaś. Na Boga... pierwszy raz widzę tak diabelną postawę. Zakochałem się w tobie. Dalej, teraz mi wybacz i stań się oszalała z miłości.

Zoya: Widziałeś moich braci?
Parma: Bardzo brzydcy, muszę powiedzieć.
Zoya: Przerobią cię na mięso mielone.

Zoya: Dobrze, wybaczam ci.
Parma: Hej, powiedz to z miłością!
Zoya: Ciesz się, że powiedziałam z nienawiścią, albo spadaj!
Parma: Kiedy mogę przyjść po wybaczenie wypowiedziane z miłością?
Zoya: Kiedy tylko twoje serce zapragnie.
Parma: A jeśli moje serce pragnie ciebie?
Zoya: To skocz pod pociąg wraz ze swoim sercem.

Zoya: Dalej, pociągnij za spust!
Parma: Nie mogę cię zabić, kocham cię.
Zoya: Dlatego proszę, być to zrobił.
Parma: Nie, Joya!
Zoya: Chcę umrzeć z miłości, jeśli uda im się nas zabić to ich nienawiść zwycięży. Jesteśmy zakochanymi buntownikami, prawda? I musimy sprawić, żeby miłość zwyciężyła.


lutego 06, 2016 / by / 2 Comments

2 komentarze:

  1. Bardzo lubię ten film. Od razu zyskał moje uznanie. Jest ciekawy, wciągający: jednym słowem mówiąc - rewelacyjny! Parineeti i Arjun poradzili sobie genialnie. Do tego muzyka, która wpada w ucho, szczególnie piosenka tytułowa. Uwielbiam ten film i jeszcze nie raz do niego wrócę. Cieszę się, że tobie też się podobał.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam że nie oglądałam jeszcze tego filmu, ale bardzo mnie zaciekawił :) Bardzo lubię i Parineeti i Arjuna. Nie oglądałam filmu z tą dwójką, dlatego taki świeży duet zawsze przyjemnie się ogląda :)

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad