Post Top Ad

sobota, 24 stycznia 2015

"Salaam Namaste : Trudna Droga Do Miłości" (2005)


Gatunek: dramat, komedia, romans, musical
Kraj produkcji: Indie
Język: hindi
Premiera: 9 września 2005
Czas trwania: 2 godz. 38 min.
Reżyseria: Siddharth Anand
Scenariusz: Siddharth Anand
Występują: Saif Ali Khan, Preity Zinta,
Muzyka: Vishal-Shekhar
Zdjęcia: Sunil Patel
Produkcja: YRF

Fabuła:
Ambar pracuje w stacji radiowej "Salaam Namaste", gdzie przeprowadza kontrowersyjne rozmowy z Hindusami mieszkającymi w Australii. Pewnego razu w audycji padają krytyczne słowa na temat restauracji Nicka. Oburzony restaurator grozi dziennikarce pozwaniem do sądu. Po jakimś czasie spotykają się na ślubie wspólnych znajomych. Ambar od razu wpada Nickowi w oko. Wspólny taniec staje się początkiem gorącego romansu...
[opis z pudełka płyty]

~✽~

Czyżby mała powtórka? 
Oglądając film miałam wrażenie, że gdzieś, coś już podobnego było. I w końcu drążąc temat doszłam do sedna sprawy. "Ta Ra Rum Pum" (2007)! Czyż nie tak? Identyczny styl, podobny soundtrack i ten sam główny aktor. Przyczyną jest to, iż oba filmy wyreżyserował Siddharth Anand. Rok wcześniej napisał on scenariusz do "Hum Tum", a rok po "Salaam Namaste" wyreżyserował "Ta Ra Rum Pum" (2007), we wszystkich trzech filmach główną rolę grał Saif Ali Khan. Niestety nie miałam jeszcze okazji widzieć "Hum Tum", ale mam nadzieję, że szybko się to zmieni.
Nie zapominajmy też wspomnieć, że "Saalaam Namaste" łudząco przypomina amerykańską komedię "Dziewięć miesięcy" (1995). 
Po seansie byłam miło zaskoczona. Przez pierwsze pół godziny myślałam, że będzie to cukierkowa historia, ale później zdecydowanie film się rozkręcił i reszta seansu zleciała jak z bicza strzelił. 
Jak na indyjskie produkcje "Salaam Namaste" ma klimat niezwykle amerykański. Czy to dobrze, czy źle, zależy od widza i jego kryteriów. 
Kluczem do sukcesu w przypadku "Salaam Namaste" jest scenariusz. Niektóre sceny sprawiały, że płakałam ze śmiechu, a niektóre, że uroniłam łzę ze wzruszenia. W scenariuszu zostały też świetnie ujęte relacje między głównymi bohaterami. Wszystko było na swoim miejscu. Również postacie drugoplanowe, małżeństwo Rona i Cathy czy epizodyczne - właściciel domu, hindus który nie ufa hindusom "Krokodyl Dundee", albo lekarz, który zapomina co miał właśnie powiedzieć, czy zrobić (w tej zabawnej roli sam Abhistek Bachan). Wszystko było niezbędne dla dobrego efektu - nic dodać nic ująć.
Do tego jeszcze miło na ekranie ogląda mi się Preity Zintę i Saifa Ali Khan'a razem. Uwielbiam ich duety. Sama Preity moim zdaniem zdecydowanie popisała się w filmie. Wspaniała gra aktorska.
W mojej ocenie film zasłużył na solidną piątkę.


Ocena: 5/6

Obsada:
  • Nikhil "Nick" Arora - Saif Ali Khan
  • Ambar "Amby" Malhotra - Preity Zinta
  • Ranjan "Ron" Mathur - Arshad Warsi
  • Cathy - Tania Zaetta 
  • Jignesh Pandya - Jugal Hansraj
  • Jaggu Yadav / Crocodile Dundee - Javed Jaffrey
Ciekawostki:
  • To pierwszy film bollywood w pełni zrealizowany w Australii (w Melbourne).
  • Ówczesny chłopak Preity Zinty - Ness Wadia, pojawia się na moment w filmie. Jest to mężczyzna siedzący obok niej w autobusie pod koniec filmu.
  • Reżyser Siddharth Anand pojawia się w filmie jako kierowca taksówki, którą jedzie Ambar.
  • Kobieta z dzieckiem w księgarni to naprawdę żona Arshada Warsi (Ron) a dziecko, które polubiło Nicka to Zeke, syn Arshada.
  • Początkowo rolę Ambar miała grać Aishwarya Rai
  • Film jest jednym z niewielu bollywoodzkich filmów w którym pokazana jest scena pocałunku i nagie ciała. 
  • Gdy Ambar po raz pierwszy wchodzi do studia na ścianie wisi tablica z nazwiskami zaproszonych gości. Przy godzinie 2.00 napisane jest nazwisko Sid Anand. Jest to skrót od nazwiska reżysera - Siddhartha Raja Ananda.

Błędy w filmie:
  • Zanim Nick założył Ambar pierścionek na palec (w szpitalu) pierścionek już na nim był, jednak nagle widzimy, że mężczyzna dopiero zakłada pierścionek na palec przyszłej wybranki.
  • W scenie porodu widzimy lekarza, zaczynającego pić kawę z kubka, jednak gdy przechodzi on do części sali Ambar, kubek z kawą znika. 

  • W scenie z piosenką Nick rzuca się na sofę w czarnych bokserkach, po chwili w scenie z Ambar na sofie ubrany jest znowu w swoje kolorowe krótkie spodenki.
  • W scenie odjazdu świeżo poślubionych Arshada Warsi i Tani Zaetta w tylnej szybie samochodu odbija się kamera na wysięgniku.
Nagrody:

Filmfare 2006

nominacje: 3
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej - Preity Zinta
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego aktora drugoplanowego - Arshad Warsi
  • Nominacja do nagrody za najlepszą rolę komediową - Javed Jaffrey

Międzynarodowa Indyjska Akademia Filmowa 2006

wygrane: 1
nominacje: 2 
  • Nagroda za najlepszą rolę komediową - Javed Jaffrey
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej - Preity Zinta
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego aktora pierwszoplanowego - Saif Ali Khan

Piosenki:


 

"Jeden dzień, jedna chwila.
Jedno życie jest.
Dzisiaj trwa i trwa, jutro kończy się."



"W tym dniu, w tej chwili, w tym życiu.
Żyje tylko dla Ciebie, moja miłości.
Więc chodź, uśmiechnij się i powtarzaj:
Salaam Namaste."







(Moje serce nuci hmmm)

 
"Jej złość jest zawsze mroźna.
Jej spojrzenie pełne jest ognia.
A w czasie kłótni...
jeden przypadkowy uśmiech i...
moje serce nuci hmmm."



"Jest dokładnie taki o jakim marzyłam.
Czy to dlatego czuję jakby należał do mnie?
Czy ona jest tylko snem?
Oh jak chciałabym, żeby nie zniknął, ponieważ..
moje serce nuci hmmm."






(O co chodzi?) 
 

"Za piętnaście dwunasta
Wymknęliśmy się do miasta.
Co się dzieje? O co chodzi?"




"Dlatego, dziewczyno będziesz żałować, gdy odejdziesz
Teraz uciekasz, ale wrócisz"






(Zawsze przy tobie)

 

"Zawsze będę przy Tobie moja miłości
Krocząc obok Ciebie
Jak niebo nad Tobą"



"Niech obciążone smutkiem chmury runą na mnie
Niech chwile rozpaczy spoczną na mnie
Cały twój ból oddaj mnie"





Cytaty:

"Nick: Wiesz jaka jest różnica między żoną, a kochanką? […] Żona nosi sari, kochanka micro-mini. Żona nosi ślubny wisiorek, a dla kochanki diamentowy naszyjnik. Żona nosi bawełnianą koszulę nocną, kochanka czerwoną bieliznę."
"Ron: Żenię się.
Nick: Świetnie. Potrzebuję kawy. … Ron, mówisz poważnie?!"


"To nie hinduska toaleta publiczna, gdzie rzeczy zamknięte się nie otwierają, a otwarte nie zamykają."

"Czasami, kiedy synek się do mnie uśmiechnie, albo uściśnie mój palec, czuję, jakby wszystko było w porządku. Wszystkie moje zmartwienia znikają. To uczucie może pochodzić tylko od dzieci."

stycznia 24, 2015 / by / 3 Comments

3 komentarze:

  1. oglądałam, ale czy mi się podobał, średni... ale oczywiście duet Preity & Saif - znakomity, tylko ta fabuła, jakoś do mnie nie przemawia...

    zapraszam do mnie; http://blogbyasooran.blogspot.com zaczynam i przyda się wsparcie ;)

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad