Post Top Ad

środa, 16 kwietnia 2014

"Pardes: Obca ziemia" (1997)



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d6/Pardes.jpg

    Gatunek: dramat, musical
    Kraj produkcji: Indie
    Język: hindi
    Czas trwania: 3 godz. 10 min.
    Premiera: 8 sierpnia 1997 (świat)
    Reżyseria: Subhash Ghai
    Scenariusz: Subhash Ghai
    Występują: Shah Rukh Khan, Mahima Chaudhry,
    Amrish Puri
    Muzyka: Nadeem-Shravan
    Zdjęcia: Kabir Lal
    Produkcja: Subhash Ghai

Fabuła:
Kishorilal to hindus, który od 35 lat mieszka na obczyźnie (Pardes). Ze smutkiem patrzy na swojego syna Rajiv'a, który kompletnie odciął się od swoich korzeni i zatracił w życiu typowego Amerykanina. Ojciec aranżuje jego małżeństwo z córką swojego przyjaciela, prostą i tradycyjną dziewczyną z małej wioski - Gangą. Dla pewności, że Rajiv zgodzi się poślubić Gangę, Kishorilal wysyła do Indii swojego przybranego syna Arjuna, który ma pomóc połączyć te dwa różne światy - chłopaka zepsutego pieniędzmi i alkoholem oraz prostą i niewinną dziewczynę, która marzy o ukochanym. Arjun chcąc wywiązać się ze swoich obowiązków idealizuje postać Rajiv'a w oczach Gangi i odwrotnie. Arjun i Ganga zaprzyjaźniają się, ale chłopak stopniowo zaczyna widzieć w Gandzie ideał dziewczyny i zakochuje się w niej. Kiedy przed ślubem wszyscy wracają do Ameryki Ganga więcej czasu spędza z Rajiv i dostrzega, że daleko mu do ideału jakim przedstawiał go Arjun. Kiedy pewnego razu pijany Rajiv próbuje zgwałcić Gangę, ta ucieka do Arjuna...
   

Miałam mały problem z dostaniem tego filmu w swoje ręce z prostej przyczyny - nie jest on tak -bardzo popularny. Namęczyłam się trochę, ale absolutnie było warto! Nie zawiodłam się. Film jest bardzo przyjemny. Fabuła i uczucia bohaterów, jak sam tytuł mówi (Pardes znaczy: obca ziemia) kręcą się głównie wokół miłości do ojczyzny - Indii. Film porusza temat emigrantów, tęsknoty za krajem i ukazuje różnicę między Amerykanami i Hindusami.
Obsada dobrana bardzo dobrze. Amrish Puri wspaniale pasował do roli Kishorilala - momentami przypominał mi ojca Simran z "Żona dla zuchwałych". W sumie obie postaci miały ze sobą sporo wspólnego. Apoorva Agnihotri (Rajiv'a) nie widziałam jeszcze w żadnym filmie (zresztą nie ma on zbyt pokaźnej filmografii) dlatego nie mogę ocenić obiektywnie, ale moim zdaniem nie do końca się postarał. Myślę, że ktoś inny mógłby zagrać lepiej rolę Rajiv'a bo było spore pole do popisu, którego (moim zdaniem) Apoorva nie wykorzystał. Główna bohaterka bardzo przypadła mi do gustu, ale momentami zdawała się za bardzo krzykliwa i gadatliwa. Typowa Hinduska z lat 90-tych. Mahima Chaudhry jak na debiut wypadła miodzio :p. No i na koniec boski Shah Rukh Khan - ♫Chłopak z gitarą byłby dla mnie parą... ♫ Cała postać Arjuna była nieziemska. Gra King Khana świetna. Uwielbiam filmy z jego udziałem z lat 90-tych.
Duży plus dla filmu za prześliczne piosenki. Są naprawdę świetnie i dopasowane do klimatu filmu, co bardzo cenię.
Ostatecznie wahałam się nad oceną między 5 a 6, ale postawiłam na 5. Na 6 czegoś mi zabrakło.
Reasumując: Film naprawdę bardzo fajny - przyjemni aktorzy, świetne piosenki. Jeśli ktoś lubi filmy z lat 90-tych i ten ich specyficzny klimat to raczej się nie zawiedzie.

Ocena: 5/6

Obsada:
  • Arjun Saagar - Shah Rukh Khan
  • Kusum Ganga - Mahima Chaudhry
 http://i286.photobucket.com/albums/ll91/DeadRippersSociety/d-31.png
  • Kishorilal - Amrish Puri
 http://i286.photobucket.com/albums/ll91/DeadRippersSociety/b-33.png
  • Rajiv - Apoorva Agnihotri
  • Suraj Dev (ojciec Gangi) - Alok Nath
  • Kulwanti (ciotka Gangi) - Himani Shivpuri 
  • Sharafat Ali - Pavan Malhotra
 http://bollywoodfoodclub.files.wordpress.com/2010/10/pardes-balloons-wisefriend.jpg
  • Neeta - Madhuri Bhatia 

 Nagrody:

Filmfare 1998

wygrane: 3
nominacje: 9
  • Nagroda dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Alka Yagnik za utwór pt.: "Meri mehbooba" 
  • Nagroda za najlepszy debiut żeński - Mahima Chaudhry
  • Nagroda za najlepszy scenariusz - Subhash Ghai
  • Nominacja do nagrody za najlepszy film - Subhash Ghai
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej - Mahima Chaudhry
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera - Subhash Ghai
  • Nominacja do nagrody dla najlepszej piosenkarki śpiewającej na podkładzie muzycznym - Kavita Krishnamurthy za utwór pt.: "I Love My India"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego piosenkarza śpiewającego na podkładzie muzycznym nominowany Hariharan za utwór pt.: "I Love My India"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego piosenkarza śpiewającego na podkładzie muzycznym - Kumar Sanu za utwór pt.: "Do Dil Mil Rahe"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera muzycznego - Nadeem Saifi, Shravan Rathod
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego tekściarza - Anand Bakshi za utwór pt.: "I Love My India"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego tekściarza - Anand Bakshi za utwór pt.: "Meri Mehbooba"


Ciekawostki:
  • W momencie, gdy reżyser Subhash Ghai zaczął planować swój wymarzony projekt pt. "Ganga", to Madhuri Dixit miała zagrać tytułową rolę. Jednak kiedy aktorka odrzuciła propozycję, Ghai zmienił tytuł na "Obca ziemia", a do postaci Kusumy Gangi zaangażował Mahimę Chaudhry.
  • Przy wyborze odtwórczyni do głównej roli rozważano też udział Juhi Chawla. 
  • Mahima Chaudhry debiutowała w tym filmie. 
  • Zdjęcia do filmu nagrywane były m.in. w miejscowościach Fatehpur Sikri, Agra przy Tadź Mahal w Uttar Pradesh w Indiach, Las Vegas i w Vancouver odgrywającego w filmie rolę Los Angeles.
  • Kiedy Mahima Chaudhry dostała angaż w filmie reżyser Subhash Ghai zmienił jej imię z Ritu (jej prawdziwe imię) na Mahima uważając, że imię na literę "M" przyniesie szczęście jej karierze (wtedy na topie był aktorki, których imiona zaczynały się na literę "M", m.in. Madhuri Dixit). 
Wpadki:
  • Podczas gdy Ganga robi Arjunowi awanturę o zdjęcia Kelly i Rajiv'a rzuca w niego wazonem. Drzwi za Arjunem, kiedy się schyla są zamknięte, ale kiedy wstaje (w kolejnym ujęciu) są już otwarte.
  • Kiedy Arjun wyjeżdża do LA z polecenia Kishorilala drze zdjęcie na moście. W pierwszym ujęciu wyraźnie widać, że przedziera zdjęcie razem z kopertą, a w kolejnym koperta jest cała, a zdjęcie w kawałkach.

  • Podczas piosenki "Nahi Hona Tha" kiedy Ganga odnajduje Arjuna przez moment jest pokazana scena [wspomnienie] jak Arjun rozcina sobie rękę o miecz, wtedy miecz - zanim Arjun go dotknie - jest już cały czerwony od krwi.  
  • W końcowych scenach Arjun ma na lewym ręku bandaż, po tym jak rozciął rękę mieczem, podczas piosenki "Nahi Hona Tha" jest on wyraźne widoczny, ale gdy Arjun walczy z Rajiv'em i rozmawia z rodzicami bandaż znika, pojawia się dopiero na łące w końcówce filmu. 
  • Kiedy pobity Arjun ostatecznie odchodzi (podczas gdy Ganga nadal rozmawia z rodzicami) w jednym z ujęć niesie plecak na prawym ramieniu, ale w kolejnym ujęciu (z góry) plecak ma na lewym ramieniu. 
 http://picturestack.com/423/443/dXKvlcsnap2016sZ.png

Piosenki:

http://image.tmdb.org/t/p/original/4BFV4FPcIZ9KQfz1Xevn0CZAjqy.jpg"Kiedyś, nie wiem kiedy 
Spotkam cię na pewno 
Moja najmilsza będziesz
Odtąd razem ze mną 
Zastanawiam się, kiedy 
Okażesz mi swą miłość 
Bo moje serce czeka... 
Moje serce jest samotne 
Wyjdź z mojego snu
I przyjdź do mnie
Moja ukochana"
http://i286.photobucket.com/albums/ll91/DeadRippersSociety/c-32.png
"Wyjdź z mojego snu 
I przyjdź do mnie 
Moja ukochana 
Tęskniłem za tobą 
Odkąd tylko istnieję 
Moje serce kochało
Zawsze tylko ciebie 
Ja jestem poetą, 
Tyś jest moją pieśnią
W każdej chwili życia 
Marzę tylko o tobie" 

http://i165.photobucket.com/albums/u60/Agna83/pardes2.jpg



"Cichutko i sekretnie
Dwa serca się jednoczą...
Dwa serca się jednoczą...
Po cichutku"

"Ich usta milczą...
Lecz ich oczy mówią...
Ich oczy mówią..."





https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiznAworBUMYS1akbjgMvXwxLl4ULsEfSWAZNikpfb7hEvRxIkslVrFDW8HmSkpyel8u9ndH0cVuDVFI9IpFSoqygHDfW6pWXI05eZbubDrAjB-ZnkJEkugi5CiWxycC9gWWvRIjmAC27Q4/s1600/1.jpg
"Moje serce! 
Jest szalone!
Jest szalone, moje serce!
Sprawia, że szaleję, 
To moje szalone serce!
Opuściłem jej miasto, 
Ze złamanym sercem
A mimo to ono dalej bije...
Odsunąłem ją od mojego serca,
Zrobiłem to, co powinienem
A mimo to, moje serce tęskni za nią"
http://i.imgur.com/AcAtRPn.png 
"To nie chwilowa zachcianka, 
Cóż mogę na to poradzić?
Nie mogę zmienić tego, co czuję"




"Drugiego takiego kraju jak Indie 
Nie ma na całym świecie"

"Indie, moja ojczyzno...
Indie, moja miłości
Kocham moje Indie."





http://im.rediff.com/entertai/2003/jan/24list11.jpg"Miłość jest uwielbieniem
A uwielbienie miłością"
"Nie powinnam była... 
Ale się zakochałam...
Zakochałam się"
"Ludzie na tym świecie 
Nie rozumieją potrzeby serc
A serca nie zważają 
Na przykazy tego świata
Tylko miłość na tym świecie...
Rozumie emocje kochanków"



http://im.rediff.com/movies/2012/jun/27sli9.jpg


"Zamieszkam tam, gdzie mój ukochany 
Pojadę tam, gdzie mój ukochany 
Nakazał mi opuścić moją ojczyznę 
Wezwał mnie do dalekiego kraju"

http://dooleyonline.typepad.com/.a/6a00e551a4e0f388330192aba122fd970d-pi"Mój pierwszy dzień w USA
W drodze do nowego miejsca
Całkiem nowy świat się przede mną otwiera
Tyle pytań pojawia się w mej głowie
Znajdę tu wszystkie odpowiedzi
Fascynacja tym, co mnie czeka..."



Cytaty
[pochodzą z wersji z napisami, więc tłumaczenie może być trochę inne]
"Uczynię niemożliwe możliwym"
"Czy nie powiedziałem właśnie, że najważniejszy jest dla mnie Kishorilal? Ważniejszy nawet niż ja." 
"Nie martw się tato. Rajiv zgodzi się poślubić Gangę."
"Mówią: Aby poczuć powietrze Indii, lataj Air-India!"
(ach ci sponsorzy...)
"Kocham Indie!"
"Każdy związek w tym domu jest oparty na miłości. Względem zwierzą, służących czy panów. Nie zapomnimy o starych związkach, żeby stworzyć nowe." 
"Chłopca jak Rajiv trudno znaleźć na całym świecie, nie tylko w USA. On nie jest z tego świata, jest olśniewający! Proste życie - wielkie myśli. A jaki styl!"
"Rzeka - nie. Żadna rzeka bez wody. 
Wiatr - nie. Żadnego wiatru bez szmeru... 
To małżeństwo - nie. Żadnego małżeństwa bez miłości."
"Nie oddalaj się zbyt daleko od serca, które zostało złamane. Ale i nie podchodź do takich, które biją w jednym rytmie."
"Śpiewaj pieśń, która jest właściwa dla tej ziemi"


Dialogi:
"Reporterka: Kochałeś kiedyś?
Arjun: Nigdy. 
Reporterka: Dlaczego?
Arjun: Nie znalazłem nikogo. 
Reporterka: O jakiej dziewczynie marzysz?
Arjun: Hinduska... Właściwie nie wiem. Jest w moich myślach... W snach. Nie spotkałem jej jeszcze."
"Arjun: Ta słoma tutaj... [bierze do ręki]
- To gnojówka, synu."
"Ganga: Dobrzy ludzie przyznają się do błędu i potrafią przeprosić.
Arjun: Powiedziałbym, że dobrzy ludzie wybaczają tym, którzy przepraszają. Twoja twarz mówi, że mi przebaczyłaś. A twój uśmiech mówi, że szybko zostaniemy przyjaciółmi. 
Ganga: A twoja dłoń mówi, że musimy podać sobie ręce, zgoda?"
"Ganga: Czyż nie mówiłam, że jak się wystroję, aż zaniemówisz!
Arjun: Pewnie...  
Kulwant: Czyż nie jest piękna?
Arjun: Przykro mi, ale przypomina małpę."
"Ganga: [o Ameryce] Jest tu wszystko... i nic."
"Sharafat: Czy to przyznasz, czy nie, zakochałeś się.
Arjun: Wcale nie!
Sharafat: Tak!
Arjun: Nie!
Sharafat: Tak!
Arjun: Nie!
Sharafat: Tak!
[...]
Arjun: Nie!
Sharafat: Nie?
Arjun: Tak!
Sharafat: Zakochałeś się, prawda?"
"Rajiv: W Ameryce zostawimy ludzi samych, jeśli sobie tego życzą. 
Ganga: Ale w Indiach nigdy nie zostawiamy naszych przyjaciół samych."
"Arjun: Przecież wszyscy cię tu kochają. 
Ganga: Nie! A ja nie chcę takiej miłości. Nie chcę!
Arjun: A jakiej miłości chcesz?!
Ganga: Zapytaj sam siebie! Takiej, jaką ty innych obdarzasz. [...] Takiej miłości chcę!"
kwietnia 16, 2014 / by / 1 Comments

1 komentarz:

  1. Very nice! Your blog is awesome. All contents are really meaningful, thanks for sharing here. Contact us for best WordPress Development Company in India.

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad