Post Top Ad

sobota, 14 maja 2016

"Bahubali: The Beginning" (2015) - megahit telugu bijący rekordy


Gatunek: akcja, przygodowy, dramat
Kraj produkcji: Indie
Język: telugu, tamilski
Premiera: 10 lipca 2015
Czas trwania: 2 godz. 39 min.
Reżyseria: S. S. Rajamouli
Scenariusz: S. S. Rajamouli
Występują: Prabhas, Rana Daggubati, Anushka Shetty, Tamannaah
Muzyka: M. M. Keeravani
Produkcja: Shobu Yarlagadda, Prasad Devineni
Dystrybucja: Arka Media Works
Budżet: ₹120 crore
Box Office: ₹600 crore

Fabuła:
Bogato ubrana kobieta ucieka z niemowlakiem na rękach przed strażami królewskimi. Kobieta umiera, ale niemowlak zostaje uratowany przez wiejskie małżeństwo. Dziecko wyrasta na silnego i inteligentnego młodzieńca o imieniu Sivudu. Od lat ciągnie go do wielkiego wodospadu, pod którym mieszka. Siva wielokrotnie próbuje wejść na górę, ale jego wyprawa zawsze kończy się niepowodzeniem. Pewnego dnia w wodach ogromnego wodospadu Sivudu znajduje kobiecą maskę. Chęć ujrzenia pięknej właścicielki motywuje go do pokonania wielkiego wodospadu. Na miejscu Sivudu odkrywa swoją przeszłość oraz przeznaczenie. Poznaje również historię swojego ojca, wielkiego Baahubhali. Nie ominie go także starcie z potężnym Bhallaladeva!


~✽~
Bahubali to produkcja, którą byłam zainteresowana już od dawna, ale gdy w końcu dostałam ją w swoje ręce jakoś zwlekałam z obejrzeniem. Trochę bałam się rozczarowania. Bez wątpienia jeszcze przed seansem wiedziałam, że będzie to dobry film. W końcu takie osiągnięcia i jeszcze nawał bardzo dobrych recenzji. No więc obejrzałam i jestem całkowicie oczarowana! Film przeszedł moje najśmielsze oczekiwania! Całą produkcję obejrzałam na jednym wdechu, a gdy dobiegła końca pozostawiła ogromny niedosyt.
Każdy, kto interesuje się kinem indyjskim na pewno słyszał o Bahubali. Zacznijmy od tego, że jest to najdroższy film w historii kinematografii indyjskiej, jego budżet to 18 milionów dolarów, a także Bahubali zrobił furorę w Box Office zarówno na świecie jak i za granicą lądując na trzecim miejscu najlepiej zarabiających indyjskich filmów. Zazwyczaj górne miejsca tej listy są zarezerwowane dla kina hindi, ponieważ bollywood na świecie cieszy się większą popularnością i rozpoznawalnością. Tak więc Bahubali stał się najbardziej dochodowym filmem kina telugu i mam nadzieję, że jego ogromny sukces rozsławi trochę to kino.
Jest to również pierwszy film indyjski, z tak zaawansowanymi (jak na indyjskie standardy) efektami specjalnymi. Bez wątpienia opłaciło się dopieścić każdy szczegół filmu.

S.S. Rajamouli to nazwisko znane w świecie indyjskiego przemysłu filmowego. Reżyser, który stworzył wiele zarobkowych hitów, takich jak Magadheera (2009) czy Eega (2012) - film, który swoją drogą zalega u mnie już od dawna. I tym razem S.S. Rajamouli nie próżnuje.
Bahubali jest inspirowany mnóstwem mitologii, a główny bohater w kojarzył mi się z greckimi półbogami. Niezwyciężony fizycznie, zwinny, zdeterminowany i jeśli trzeba bezlitosny, ale przy tym romantyczny i twórczy. Bardzo ciekawe połączenie, które już oczywiście znamy.
Nie byłam przekonana co do Parabhasa w roli głównej. Widziałam go dotychczas w jednym filmie, ale kompletnie nie wywarł na mnie wrażenia. Mimo wszystko w Bahubali w podwójnej roli sprawdził się świetnie. Dosłownie nie można oderwać od niego oczu.
Efekty specjalne zaawansowane jak na indyjskie standardy, ale w świecie dzisiejszej techniki niestety nie robią większego wrażenia. W niektórych momentach są tak przerysowane i sztuczne, że aż razi w oczy. Lepiej zwyczajnie przymknąć na nie oko i cieszyć się baśniowym klimatem filmu.
W Bahubali mamy świetne wykreowane postacie kobiece. Brak tu potulnych myszek, chowających się za plecami heroła. Kobiety przedstawione w filmie to jednostki silne, butne i rozważne, a przy tym oddane.
Tamannaah Bhatia widziałam do tej pory tylko w kilku filmach, ale w żadnym nie zrobiła na mnie specjalnego wrażenia. Aktorską jest raczej przeciętną. Chociaż w Bahubali bardzo mi się podobała. Świetnie wypadła w roli wyzwolonej Avantiki, która do walki staje razem z mężczyzną, a mieczem włada i może lepiej niż nie jeden wojownik. Mało jej trochę było, ale liczę że będzie więcej w części drugiej. Oby tylko nie zmieniła się w potulną kobietkę.
Anushka Shetty w roli Devaseny wypadła średnio. Oczywiście ogólne wrażenie psuł ten kilogram makijażu, który nałożyli, żeby ją oszpecić i postarzyć. Liczę że w drugiej części, jako młoda dziewczyna spisze się lepiej.
Największe wrażenie z obsady damskiej zrobiła na mnie Ramya Krishnan w roli Sivagami, matki królowej, która jedną ręką przytula niemowlaka i ucisza go, a drugą podcina gardło napastnikowi. Kobiety odważnej i rozważnej. Bardzo spodobała mi się ta postać, a w wykonaniu Ramyi była rewelacyjna.
Oczywiście wspomnę też o Rana Daggubati w roli złego Bhallaladeva. To mój pierwszy film z nim, ale jak najbardziej mam pozytywne wrażenia co do tego aktora.
Soundtrack jest rewelacyjny! Świetnie wpasowany w scenariusz, a na dodatek fenomenalna muzyka. Najbardziej podoba mi się utwór "Manohari", który bezkompromisowo skradł moje serce.  Podoba mi się również piosenka "Pacha Bottasi" oraz "Dheevara". Ciekawy jest również utwór "Nippulaa Swasa Ga", rewelacyjny wokal na początku i "Sivuni Aana", w którego wideo możemy sobie podziwać mięśnie Parabhasa, a jest na co popatrzeć ;)
Bahubali to film, o którym nie prędko zapomnę. Jak najbardziej warty obejrzenia. Polecam szczególnie fanom kina indyjskiego, ale również tym który tego kina nie znają. Przekonajcie się nad czym tyle zachwytu i sami wyróbcie sobie zdanie.
Dla mnie film jest świetny i z zapartym tchem czekam na część drugą, bo skończyło się w takim momencie, że mam ochotę udusić reżysera!

Ocena: 6/6

Obsada:
  • Shivudu / Baahubali - Prabhas

  • Bhallala Deva - Rana Daggubati
  • Devasena - Anushka Shetty
  • Avanthika - Tamannaah 
  • Sivagami - Ramya Krishnan 
  • Katappa - Sathyaraj
  • Bijjaladeva - Nassar
  • Sanga - Rohini
  • Swamiji - Tanikella Bharani 
  • Bhadra - Adivi Sesh 

Ciekawostki:
  • Bahubali to (na moment premiery) najdroższy film w historii kinematografii indyjskiej. Jego budżet to w przeliczeniu około 18 milionów dolarów. 
  • Bahubali to lokalnie najbardziej kasowy sukces w historii indyjskiej kinematografii. 
  • Jest to trzeci najlepiej zarabiający film indyjski na świecie. A co za tym idzie, najbardziej zarobkowy film telugu. 
  • Zarobki filmu szacuje się na około 90 milionów dolarów. 
  • Jest to pierwszy film telugu, który zdubbingowany w hindi zarobił aż 15 milionów dolarów. 
  • Jest również najszybciej zarabiającym filmem w historii kina indyjskiego: w ciągu 35 godzin zarobił 100 crore.
  • Przed przystąpieniem do realizacji filmu powstał scenorys liczący 15 000 rysunków, co jest największą liczbą takowych w historii indyjskiego kina.
  • Ponad 600 techników od efektów specjalnych pracowało nad efektami wizualnymi. 
  • Ponad 90% zawiera ujęcia wzbogacone cyfrowo. 
  • Na potrzeby filmu powstało ponad 10 000 sztuk różnej broni od mieczy, przez hełmy, zbroje, włócznie, maczugi, oblężnicze machiny itd. 
  • Tworzenie okazałego wodospadu, u podstawy którego rozpoczyna się historia zajęła specjalistom dwa lata. 
  • Bahubali w dniu premiery trafił w czterech wersjach językowych na 4 tysiące ekranów. W tym w rekordowej liczbie 1600 ekranów w samym stanie Andhra Pradesh (stan z którego wywodzi się Tollywood). 
  • Kolejnym rekordem filmu jest kwota za jaką zostały sprzedane prawa do premiery telewizyjnej, a mianowicie za 3,8 miliona dolarów przez MAA TV. 
  • Plakat filmu o rozmiarze 4,793.65 metrów kwadratowych został wpisany jako największy plakat filmowy do Księgi Rekordów Guinnessa.
Plakat z Księgi Rekordów Guinnessa
  • Wkrótce w tollywoodzkim miasteczku filmowym Ramoji planowane jest otwarcie muzeum poświęconego filmowi Bahubali. Żaden film wcześniej nie dostąpił takiego zaszczytu.
  • Scena wojenna z pierwszej części była kręcona ponad 200 dni i pracowało przy niej ponad 5000 aktorów. 
  • Stworzenie filmu zajęło twórcom prawie trzy lata.
  • Nazwa Bahubali oznacza "ten o silnych ramionach".
  • Karan Johar nazwał ten film Avatarem (2008) Indii. 

Nagrody:
wygrane: 17 | nominacje: 12

National Film Awards 2015

  • Nagroda: Najlepszy film fabularny
  • Nagroda: Najlepsze efekty specjalne - V. Srinivas Mohan

IIFA 2015 - południe

  • Nagroda: Najlepszy film - Telugu
  • Nagroda: Najlepszy film - Tamilski 
  • Nagroda: Najlepszy reżyser (telugu) - S S Rajamouli
  • Nagroda: Najlepszy reżyser (tamilski) - S S Rajamouli
  • Nagroda: Najlepszy aktor w roli drugoplanowej (tamilski) - Sathyaraj
  • Nagroda: Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej (telugu) - Ramya Krishnan
  • Nagroda: Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej (tamilski) - Ramya Krishnan
  • Nagroda: Najlepszy aktor w roli negatywnej (telugu) - Rana Daggubati
  • Nagroda: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym (tamilski) - Haricharan za utwór "Manohari"
  • Nagroda: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym (telugu) - Sathya Yamini za utwór "Mamathala Thalli"
  • Nagroda: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym (tamilski) - Geetha Madhuri za utwór "Jeevanadhi"
  • Nominacja: Najlepszy aktor w roli głównej - Prabhas
  • Nominacja: Najlepsza aktorka w roli głównej - Tamanna
  • Nominacja: Najlepszy reżyser muzyczny - M. M. Keeravani
  • Nominacja: Najlepszy tekściarz - K Shiva Datta za utwór "Mamathala Thalli"
  • Nominacja: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Deepu za utwór "Dheevara"
  • Nominacja: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Revanth za utwór "Manohari"
  • Nagroda: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Damini za utwór "Pachcha Bottesi"

Gama Music Awards 2015

  • Nagroda: Najlepszy film

Saturn 2016

  • Nominacja: Najlepszy film fantasy
  • Nominacja: Najlepsza aktorka drugoplanowa - Tamannaah 
  • Nominacja: Najlepsza muzyka - M.M. Keeravani
  • Nominacja: Najlepsza scenografia - Sabu Cyril
  • Nominacja: Najlepsze kostiumy - Prashanti Tipirineni, Rama Rajamouli

NDTV Gadgets Guru Awards 2015

  • Nagroda: Najlepsze efekty specjalne - V. Srinivas Mohan

24FPS International Animation Awards 2015

  • Nagroda: Nagroda przebojów - V. Srinivas Mohan

Producers Guild Film Awards

  • Nagroda: Honor prezydenta

Piosenki:




"Zawarłem pakt z moim sercem.
Setki razy będę się rodził dla ciebie."




"Ptaki ćwierkają i proszą,
Byś zabrał mnie ze sobą
Bądźmy spragnieni miłości
I niech to uczucie kwitnie"







"Złote sny i wielki smutek"
Kipią w głębinach tej
Rzeki...zwanej życiem"


"Gdy wielkie góry staną na jej drodze"
Przecina głębokie wąwozy w skałach
By płynąć dalej
To niepowstrzymana, niewyczerpana
Rzeka zwana życiem..."




"Ja jestem tą, która śpiewa
Pośród tych wodospadów.
Mój głos rozbrzmiewa
Przez strumienie, słyszysz?"

"Wojowniku, twoja odwaga
Poprowadzi cię naprzód.
Skaczesz coraz wyżej...
Pewnie, stanowczo i zdecydowanie."





"Potomek Mahishmathi
Tylko jeden dziedzic
Tronu.. Baahubali.
Ryczy jak lew na polu bitwy."


"Oto wzniósł się skazujący miecz.
Teraz lecą przeszywające strzały.
Jego wrogowie zadziwieni.
Nie wiedzą, dokąd uciec
I gdzie się schować."







"Stos jest już zapalony, a
ja się duszę."


"Czy wzejdzie znów słońce,
Pytam swoich kajdan.
O, królestwo! Spójrz
Kto tu zmierza!"





"Dzisiejsze upojenie..
Twoja magia mnie odurza.
Twoja miłość mnie otacza,
Ukochany."


"Znasz drogę do mojego serca
Jesteś kluczem do mojej duszy.
Pozwól mi wypić
Tą miłosną miksturę."






"Wzburzona niebiańska rzeka płynie
Przez Jego splątane włosy
Co sprawia, że Jego głowa
Lśni jej łagodnymi falami"



"Kim on jest, i skąd przybył?"
Przyniósł ze sobą wieczne światło
Rozświetlające wszystko
Jego silne ramiona mogą
Zmienić bieg historii"




Cytaty:
Wypowiedzianych słów i rozlanej krwi nigdy nie można cofnąć.
Cóż to jest śmierć? Myśl, że wróg jest silniejszy niż nasza determinacja, to jest śmierć! Tchórzostwo na polu walki, to jest śmierć!

Jeśli zabijesz setki ludzi, nazwą cię wojownikiem! Ale jeśli uratujesz choć jedno życie, będziesz nazywany Bogiem!

maja 14, 2016 / by / 4 Comments

4 komentarze:

  1. fakt, ja też oglądałam z zapartym techem, by na końcu doznać rozczarowania - rozczarowania z powodu nagłego przerwania tej historii, pamiętam, jak poświęciłam na ten film pół nocy, by potem zasnąć z takim niedosytem
    dlatego z taką niecierpliwością czekam an kontynuacje, która miała być pokazana pod koniec 2016 roku, a później okazało się że premiera została przełożona na początek 2017 - niefajnie, jestem wkurzona, ale rozumiem, że taki film wymaga wiele pracy, mam nadzieję, że odbije się to na drugiej części pozytywnie
    ja osobiście kocham (tak, kocham) utwór Dheevara i Manohari, do której utworzono świetną choreografię :)
    mi tam tona makijażu Anushki nie przeszkadzała, przeszkadzało mi jedynie to, że młodsza kobieta (tj. Anushka) została obsadzona w roli matki Shivudu, którego gra Prabhas, a jak wiadomo jest on starszy od Shetty, dziwnie, jak dla mnie to w ogóle nie pasuje, mimo tej charakteryzacji Anushka wygląda tak, jakby była w podobnym wieku co odtwórca roli Shivudu, jak dla mnie to nonsens, jestem ciekawa jak poradzą sobie z tym faktem w drugiej części, gdzie pewnie aktorka będzie już wyglądała jak człowiek :P
    Tamannah to moim zdaniem najpiękniejsza indyjska aktorka, więc zawsze będę szczęśliwa, gdy będzie pojawiała się w filmach
    wielkie dzięki za ten post - czekałam na to :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo podobał mi się ten film. Oglądałam z zaciekawieniem i podobnie jak ty również byłam rozczarowana końcówką - tak nagłą, że tak powiem. No bo jak można zakończyć w takim momencie? Teraz szybciutko chcę kolejną część (ale chyba muszę trochę poczekać :( ). Film jest świetny, bardzo dobrze zrobiony, genialnie zagrany. Czego chcieć więcej? Muzyczka również w porządku. Jedyny minus to chyba charakteryzacja postaci Anushki (zgadzam się, za dużo makijażu) i niekiedy za bardzo widoczne efekty specjalne, których na szczęście było mało. Ogólnie produkcję miło wspominam i gorąco polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze nie oglądałam, ale tyle pozytywnych opinii, że koniecznie zrobię sobie seans w wolnej chwili, bo na razie jestem zawalona zaliczeniami na studiach. Ale tak dawno nic z Prabhasem nie oglądałam, że aż mi się sama mordka cieszy na myśl, że zagrał w czymś dobrym. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie oglądałam jeszcze tego filmu, ale dużo o nim słyszałam. Po twojej recenzji i licznych pozytywnych komentarzach jednak szybko zabiorę się za seans. Fabuła również brzmi zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad