Post Top Ad

czwartek, 23 kwietnia 2015

"Darr : Strach" (1993)



Gatunek: dramat, thriller
Kraj produkcji: Indie
Język: hindi
Premiera: 24 grudnia 1993
Czas trwania: 2 godz. 58 min.
Reżyseria: Yash Chopra
Scenariusz: Honey Irani
Występują: Juhi Chawla, Sunny Deol, Shah Rukh Khan
Muzyka: Shiv-Hari
Zdjęcia: Manmohan Singh

Fabuła:
Strach, że twoja miłość może nie być odwzajemniona, strach, że możesz utracić ukochaną osobę, strach, że ukochana może pokochać innego - strach jest złoczyńcą w każdej miłosnej historii."Darr" jest historią Rahula, któremu brakuje odwagi, aby wyjawić miłość do studentki z tego samego college'u. Kocha ją miłością cichą, ale coraz bardziej szaloną. Jego szaleństwo wyrasta z jego samotności. Codzienność Rahula to ściany pokoju obklejone zdjęciami Kiran i marzeniami o niej. Jego powiernikiem jest cisza w słuchawce, gdy opowiada o swoich przeżyciach nieżyjącej od 18 lat matce. Wkraczając w życie Kiran pod postacią głosu w telefonie czy śpiewu z głośnika, Rahul chce wzbudzić jej miłość. Budzi strach.Ten strach nie kończy się, gdy Kiran poślubiwszy innego mężczyznę wyjeżdża z nim w podróż poślubną do Szwajcarii.
~✽~

"Darr" jest jedną z tych pozycji, które ciężko przeoczyć sięgając po kino lat dziewięćdziesiątych. W końcu padło i na mnie. Spore miałam obawy, zanim sięgnęłam po ten film, a to dlatego, że dużo o nim czytałam. Nie przepadam za thrillerami i jeszcze Shah Rukh Khan w roli "złego" (?)
Moje obawy okazały się całkowicie bezpodstawne. Nauczka dla minie, aby nie czytać zbyt dużo opinii przed obejrzeniem.  
Seans jak najbardziej mogę zaliczyć do udanych. Bardzo podobał mi się "Darr". Jest niezwykły pod każdym względem. Przede wszystkim Yash Chopra stworzył niezapomnianą kreację głównego bohatera poruszającą widza. Teoretycznie jest to bohater "zły", co za tym idzie nie powinien zyskiwać przychylności widza. W tym wypadku jest wręcz odwrotnie. Widz czuje nić sympatii z głównym bohaterem, choć mimo wszystko kibicuje Sunilowi, czyli "dobremu". Właśnie to sprawia, że ten film jest tak wyjątkowy.
Atutem filmu, który mogłabym wychwalać w nieskończoność jest gra aktorska Shah Rukh Khana. Szczerze, to nie wyobrażam sobie aktora, który lepiej mógłby zagrać rolę niezrównoważonego kochanka w "Darr". W oczach Khana dosłownie było widać furię, tęsknotę i chorą miłość która przepełniała głównego bohatera. Te oczy dokładnie wyrażały to, co chciał przekazać widzom - wystarczyło spojrzeć na twarz Shahrukha i od razu przejrzeliśmy Rahula. A kiedy mówił te swoje "I love you, Kkkkiran" - aż ciarki przechodziły po plecach.
Sama Kiran, obiekt pożądania, czyli Juhi Chawla wypadła moim zdaniem dobrze. Może nie zabłysnęła jakość bardzo jasno, ale udało jej się sprostać zadaniu. Poza tym ciężko było zabłysnąć Juhi, skoro to zdecydowanie Shahrukh Khan oślepiał.
Można by powiedzieć: thriller z piosenkami, i co jeszcze? Otóż tak się składa moi drodzy, że rewelacyjny thriller z piosenkami. Piosenki wręcz dodawały całej grozy sytuacji, np. piosenka na samym początku "Jaadu Teri Nazar" daje widzowi poczucie (już od początku), że coś jest nie tak. Niby zwykła piosenka, ale te słowa jakieś takie zaborcze (w negatywnym tego słowa znaczeniu, oczywiście) - przynajmniej w mim odniesieniu. Piosenki, które zapadły mi w pamięć to właśnie "Jaadu Teri Nazar" i "Tu Mere Samne". Reszta jakoś nie specjalnie przypadła mi do gustu'.
Podsumowując: film świetny. Warto obejrzeć chociażby dla gry aktorskiej Shah Rukh Khana, bo spisał się obłędnie.

Ocena: 6/6




Obsada:
  • Sunil Malhotra - Sunny Deol
  • Kiran Awasti - Juhi Chawla
  • Rahul Mehra - Shah Rukh Khan
  • Kapitan Mehra, ojciec Rahula - Dalip Tahil
  • Vijay Awasti - Anupam Kher
  • Poonam Awasti - Tanvi Azmi


Ciekawostki:
  • Zdjęcia do filmu kręcono w Indiach i Szwajcarii.
  • Shah Rukh Khan przyjął rolę odrzuconą przez Aamir Khana. W książce "Still Reading Khan" (Mushtaq Shiekh, wyd. Om Books International s. 120) zacytowano jego wypowiedź na temat tego, że wiele zawdzięcza Aamirowi przyjmując odrzucane przez niego role (np. w "Swades").
  • Sunny Deol, który był wówczas bardziej popularną gwiazdą od Shahrukh Khana, dostał od reżysera Yasha Chopra możliwość wyboru roli Sunila Malhotra albo Rahula Mehra. Sunny wybrał pierwszą rolę, sądząc, że rola bohatera będzie lepsza dla jego kariery, a Shahrukh otrzymał tę drugą. Efekt był dokładnie odwrotny: rola Shahrukha jako złoczyńcy cieszyła się większym powodzeniem niż Sunny'ego jako bohatera.
  • W jednej ze scen filmu "Chalte Chalte" Shah Rukh Khan chwali aktora Sunny Deola, który od 1993 roku okazuje mu wrogość (powodem jest wspólna gra w filmie Darr, po którym Shah Rukh Khan zyskał większą popularność).
  • Pierwszym wyborem reżysera Yasha Chopry do roli Kiran Awasti była Madhuri Dixit, jednak ze względu na konflikt terminów odmówiła, chociaż scenariusz był pisany z myślą o niej. Potem Chopra chciał powierzyć angaż Sridevi, jednak aktorce nie przypadła do gustu ta postać. Sridevi uznała nawet, że wystąpiłaby w projekcie, gdyby miała wcielić się w bohatera, którego zagrał Shahrukh Khan, jednak Chopra stwierdził, że aktorka nie poradziłaby sobie. Pod uwagę brano również kandydaturę Raveeny Tandon, jednak ta również odrzuciła propozycję.


Nagrody:

Filmfare 1994

wygrane: 2
nominacje: 4
  • Nagroda za najlepszą rolę komediową  - Anupam Kher
  • Nagroda za najlepsze zdjęcia - Manmohan Singh
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego reżysera - Yash Chopra
  • Nominacja do nagrody za najlepszy czarny charakter - Shah Rukh Khan
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego piosenkarza śpiewającego na podkładzie muzycznym - Udit Narayan za utwór "Jadu Teri Nazar"
  • Nominacja do nagrody dla najlepszego tekściarza - Anand Bakshi (I) za utwór "Jaadu Teri Nazar".

Złoty Los 1994

wygrane: 1
  • Nagroda za najlepszy film dostarczający zdrowej rozrywki - Yash Chopra

Piosenki:






"Twój widok jest magiczny
Cudowny zapach twego ciała"







"Czy się z tym zgadzasz
czy nie,
Jesteś moja, Kiran"





 "Odległość między nami Ciągle się zmniejsza
Początkowo dalecy zbliżamy się do siebie"





"Błagam o ciebie niebiosa
Porwę cię od tego świata
Czy się z tym zgadzasz, czy nie"




















"Stoisz przede mną ja stoję przed tobą
Czy mam tylko na ciebie patrzeć,
czy okazać ci miłość?"




"Jak to się stało że stałaś się moja?
Jak mogę uwierzyć w ten cudowny fakt?"



"Drżę cała przy tobie tracę równowagę
Twoja wytrwałość sprawiła że nie mogę ci się oprzeć"



"Poproś o róże moich warg
Zażądaj wina moich oczu
Twoja magia rzuciła na mnie zaklęcie czarodzieju!"











"Możesz dziś uczynić 
Wziąć w swoje ramiona tę, którą pragniesz objąć
Przytul mnie, weź mnie w objęcia"



"Złamałeś moją bransoletkę
Mam też złamane serce
Jesteś kłamcą!"





"To jest napisane wiatrem
To jest napisane na chmurach
Jestem stworzona dla ciebie
A ty jesteś dla mnie"



"Zstąpiliśmy z niebios
przybyliśmy z pięknej historii miłosnej
Te pory roku, te miłosne historie
Dzieją się dziś między dwojgiem młodych
Pierwszy raz stąpającymi po ścieżkach miłości"









"Moja matka przyszyła szesnaście
guzików do mego choli
Mój ojciec, o mój ojciec,
doprowadził mnie do ślubnego palankinu"


"Na ramionach mam osiemnaście bransoletek
Tańczę wokoło
Przede mną jest tajemnicza kobiecość
Więc wychodzę jej naprzeciw tańcząc"




Cytaty:
Kiedy miłość przekracza granice, przeistacza się w oddanie. Kiedy oddanie idzie w złym kierunku, to staje się obsesją.
Ktoś, kto cię kocha jest zawsze blisko ciebie.
Miłość jest życiem.
Dziś w moim sercu jest miejsce dla twojego serca.
Jeśli będziesz się bać, będziesz żyć cały czas ze strachem.
Żeby rozpoznać prawdziwą miłość nie potrzebujesz oczu lecz serca.
Jego życie jest moim życiem.


I moje dwa ulubione:
Kkiran.... I love you, K-k-kiran . 
- Czym się zajmujesz?- Miłością. - To twój zawód czy hobby? 

kwietnia 23, 2015 / by / 1 Comments

1 komentarz:

  1. Jakoś nigdy nie mogłam się przemóc aby obejrzeć ten film, ale widać, że wart jest poświęcenia czasu. Myślę, że w najbliższej przyszłości po niego sięgnę, tym bardziej żeby zobaczyć oszalałego z miłości Shahrukha. :)

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad