Post Top Ad

środa, 20 września 2017

'Mirchi' (2013) - opowieść o chłopaku telugu ostrym jak chili



Gatunek: akcja, dramat
Kraj produkcji: Indie
Język: telugu
Czas trwania: 2 godz. 35 min.
Premiera: 8 stycznia 2013
Reżyseria: Koratala Siva
Scenariusz: Koratala Siva
Występują: Prabhas, Anushka Shetty, Richa Gangopadhyay
Produkcja: V. Vamsi Krishna Reddy, Pramod Uppalapati
Muzyka: Devi Sri Prasad
Studio: UV Creations

Fabuła:
Jai (Prabhas) i Manasa (Richa Gangopadhyay) spotykają się we Włoszech. Powoli zaprzyjaźniają się, jednak pewnego dnia dziewczyna zrywa kontakt z chłopakiem, tłumacząc że nie zniesie rozłąki. Jai chcąc pomóc, wraca do Indii, gdzie zaprzyjaźnia się z bratem Manasy i jako gość pojawia się w jej domu. Szybko okazuje się, że panują tam surowe zasady, a każdy jest zgorzkniały przez brutalne walki prowadzone od lat z rodziną z sąsiedztwa. Pod wpływem optymistycznego Jai'a wszystko nabiera kolorów, domownicy się uśmiechają, a nawet myślą o ożenku Manasy z gościem. Nie wszystko jednak jest takie proste. Kim tak naprawdę jest Jai? I jaki jest prawdziwy powód jego wizyty w domu Manasy?



Nadrabiając i powtarzając filmy hindi, na pewien czas zaniedbałam moją drugą miłość, a mianowicie filmy telugu. Idealnym pretekstem do powrotu okazał się pomysł @Agaty_ aby zrecenzować film Mirchi. Właściwie od jakiegoś czasu miałam w planach nadrobić filmografię Prabhasa, więc bardzo ucieszyłam się z tej propozycji i gdy tylko nadeszła odpowiednia chwila, z niemałym entuzjazmem włączyłam play dla Mirchi.
Zaczyna się dość tradycyjnie. Tajemniczy Jai (Prabhas) ratuje dziewczynę telugu (Richa Gangopadhyay) w opałach. Oboje nie mogą o sobie zapomnieć i sprawnie dochodzi do ich kolejnego spotkania. Szybko łapią też ze sobą bardzo dobry kontakt, a Manasie imponuje luzacki styl życia Jai'a. Sielanka kończy się dość szybko, ponieważ dziewczyna wyjawia, że pochodzi z radykalnej wiejskiej rodziny, a jej krewni raczej do ludzi ugodowych nie należą. Manasa zrywa kontakt z Jaiem, ale jakie jest jej zdziwienie, kiedy wracając w rodzinne strony, spotyka go u siebie w domu, jako przyjaciela brata. Jai postanawia zmienić rodzinę Manasy, pytanie tylko dlaczego tak naprawdę się na to zdecydował?


Mirchi ma właściwie wszystko czego nie może zabraknąć w dobrym filmie z południowo-wschodnich Indii. Na samym początku mamy bijatykę, w której hiroł ma okazję po prężyć muskuły i popisać się swoją siłą, a później (obowiązkowo!) piosenka na wejście. Historia na pierwszy rzut oka wydała mi się okropnie banalna, dopiero w połowie następuje zwrot akcji, przy którym wcześniejsze wydarzenia nabierają całkowicie innego znaczenia. Dopiero po przerwie tak naprawdę poznajemy też głównego bohatera i pobudki jakie nim kierują. Przyznam, że ta zmyłka była całkiem udana, choć w pewnym momencie zaczęłam się już domyślać kim tak naprawdę jest nasz Jai. Mimo wszystko po części efekt zaskoczenia jak najbardziej był i za to wędruje plus dla twórców.
Temat filmu jest banalny i dość naiwny, co jest częstym problemem kina telugu. Główny bohater namawia do tego, aby zamiast się mścić, wybaczać i kochać wszystkich wokół. O ironio, żeby zrozumiał to najbardziej zatwardziały przeciwnik, ten dobry musi mu najpierw spuścić manto :P Akcja, przede wszystkim, moi mili!
A czystych scen akcji, ubarwionych oczywiście efektami specjalnymi, w Mirchi nie brakuje. O rozróby w dużej mierze zadbał Jai, w którego wcielił się Prabhas. Powiem tylko, że fanki tego pana nie będą rozczarowane. Zdecydowanie daje z siebie wszystko i jako że mam do niego słabość to oczywiście nie potrafię jego roli ocenić obiektywnie. Ja w każdym razie byłam zachwycona!
Prabhas, jak przystało na prawdziwego hiroła, otoczony jest pięknymi kobietami. W tym przypadku mamy dwie główne bohaterki. Ani Anushce Shetty, ani Richy Gangopadhyay nie brakuje uroku, ale w tym starciu to zdecydowane Anushka wygrywa. Od razu bardziej polubiłam postać Venneli, chociaż może jest to spowodowane moją sympatią do Anushki, a być może to Manasa była trochę bez wyrazu, ciężko stwierdzić.
O ścieżce dźwiękowej Mirchi zdecydowanie prędko nie zapomnę. Nie pamiętam, kiedy ostatnio aż tak bardzo spodobał mi się soundtrack telugu. Przy piosenkach z Mirchi noga sama podryguje. Bardzo udana ścieżka dźwiękowa. Lubię powracać właściwie do każdego utworu, ale moi faworyci to zdecydowanie "Darlingey""Barbie Girl""Yahoon Yahoon". Dodatkowo uważam, że trochę zmarnowano potencjał tytułowej piosenki, pojawia się ona w filmie dosłownie na chwilę i przez to łatwo ją przeoczyć, a szkoda, bo piosenka jest warta uwagi.
Mirchi to film bardzo miły w odbiorze. Fajnie się go ogląda i chętnie powróciłam do niego po raz drugi po krótkiej przerwie [tak dla utrwalenia]. Temat może i naiwny, ale przedstawiony w ciekawy sposób, ubarwiony naprawdę świetną ścieżką dźwiękową, fajnymi dialogami i dobrą obsadą aktorską. Na nudny wieczór nie zawiedzie :)

Ocena: 5/6

Obsada:
  • Jai/Krishna - Prabhas
  • Vennela - Anushka Shetty
  • Manasa - Richa Gangopadhyay 
  • Veera Pratap - Brahmanandam
  • Latha, matka Jai'a - Nadia Moidu
  • Ojciec Manasy - Banerji
  • Poorna, brat Manasy - Subbaraju
  • Uma - Sampath Raj
  • Ojciec Jai'a - Satyaraj

Ciekawostki:
  • Jest to pierwszy film w reżyserii Koratala Siva, chociaż wcześniej napisał historię do wielu filmów. 
  • Film wstępnie był zatytułowany Vaaradhi, później zmieniono tytuł na Mirchi (tłum. Chili).
  • Film został zdubbingowanyw hindi pod tytułem Khatarnak Khiladi i w malajam pod tym samym tytułem. 
  • W 2014 roku powstały dwa remaki MirchiMaanikya w języku kannada i Bindaas w języku bengalskim. 
  • Film był kasowym hitem w karierze Prabhasa, dopóki nie został przebity przez Baahubali Baahubali 2
  • Główne zdjęcia do filmu rozpoczęto 1 grudnia 2011 roku w Hajdarabadzie.


Nagrody:
nagrody: 10 | nominacje: 14

Nandi Awards 2013

  • Nagroda: Najlepszy film - V. Vamsi Kirshna Reddy
  • Nagroda: Najlepszy reżyser - Koratala Siva
  • Nagroda: Najlepszy aktor - Prabhas
  • Nagroda: Najlepszy czarny charakter - Sampath Raj
  • Nagroda: Najlepszy reżyser artystyczny - A. S. Prakash
  • Nagroda: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Kailash Kher

Filmfare Południe 2013

  • Nagroda: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Kailash Kher za utwór "Pandagala"
  • Nominacja: Najlepszy film - V. Vamsi Kirshna Reddy
  • Nominacja: Najlepszy reżyser - Koratala Siva
  • Nominacja: Najlepszy aktor - Prabhas
  • Nominacja: Najlepsza aktorka - Anushka Shetty
  • Nominacja: Najlepszy reżyser muzyczny - Devi Sri Prasad
  • Nominacja: Najlepszy tekściarz - Ramajogayya Sastry a utwór "Pandagala"
  • Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Chinnaponnu za utwór "Mirchi"

SIIMA Awards 2013

  • Nagroda: Najlepszy czarny charakter - Sampath Raj
  • Nominacja: Najlepszy film - V. Vamsi Kirshna Reddy
  • Nominacja: Najlepszy reżyser - Koratala Siva
  • Nominacja: Najlepszy aktor - Prabhas
  • Nominacja: Najlepszy operator - Madhi
  • Nominacja: Najlepszy aktor drugoplanowy - Sathyaraj
  • Nominacja: Najlepsze sceny walki - Anal Arasu
  • Nominacja: Najlepsza choreografia - Prem Rakshit za utwór "Darlingey"

Santosham Film Awards 2013

  • Nagroda: Najlepszy tekściarz - Ramajogayya Sastry
  • Nagroda: Najlepszy reżyser artystyczny - A. S. Prakash


Piosenki:


"Ten chłopak jak chili jest
Mirchi, mirchi.....
Podkręca wąs i
pręży muskuł swój"







"Nikt nie wie gdzie on zmierza.
Na jego widok najtwardsze serce drży.
Gdzie się pokaże, chaos powstaje."






"Kochanie otwórz się,
Zabawmy właśnie teraz się. 
Życie do każdego uśmiecha się"








"Żyj jakby święto ciągle było,
Fruwaj razem z wiatrem
Tylko niebo może być granicą, 
Nic nas nie powstrzyma."





"Chciałbym do końca życia
na ciebie patrzeć wciąż
Me serce tylko ciebie chce
I to jest naprawdę dobre
Jeśli połączy miłość nas"






"Serce głośno bije w piersi mej
Zawsze tylko na widok twój
[...]
Zwyciężę tylko gdy, dostanę ciebie."





"Zjawiłeś jak święto się
Światło pokazałeś nam
Moc i siłę dałeś nam"








"Nieważne jaki Bóg,
zesłał nam ciebie tu
Lecz dzięki tobie
znaleźliśmy nadzieję"





"W twych oczach skrywasz
 tajemnicę swej urody
A twój czar 
wypływa z głębi twego serca."







"Dziewczyno Barbie
Laleczko Baby
Serce me przyspiesza, 
przyspiesza wciąż"




"Dałeś nam nadzieję,
pokazałeś nam drogę
Kto nam teraz zostanie?"









"Kto nam pomoże?
Bez ciebie nasze życie,
pełne będzie zmartwień i trosk"



"Jesteś jak ostrze noża,
ja gotowa cię spróbować
Choć razem potniemy sobie coś"









"Twe ciało i usta, czekają tylko mnie,
zaraz je wypróbuję, kochanie
Kochanie, moje kochanie
Kochanie! Moje szczęście!"



Cytaty:
Kiedy człowiek ma tylko jedno życie [...] powinien przeżyć je szczęśliwie. 

Życie jest piękne, brachu. 

Władza nie służy do tego, żeby ludzi kontrolować, ale po to żeby ludzi uszczęśliwiać. 

Wielkość nie polega na tym, że ludzie chcą dla ciebie umrzeć. Wielkość polega na tym, że chcą dla ciebie żyć. 

Powinno się ludzi kochać. Co możesz stracić? Najwyżej w odpowiedzi też zaczną cię kochać. 

Gify autorstwa SalaamNamaste :)

września 20, 2017 / by / 12 Comments

12 komentarzy:

  1. Widzę, że nasze opinie o tym filmie są identyczne :D Też mi się podobał, jednak na początku myślałam, że tak nie będzie, dopiero później porządnie akcja się rozkręciła. Prabhas był fenomenalny, napatrzeć się na niego nie mogłam! Wyglądał niesamowicie. Jeśli chodzi o rolę żeńską, również uważam, że Anushka wypadła tutaj zdecydowanie lepiej niż Richa. Jej postać wiele wprowadziła do filmu, natomiast osoba Manasy była trochę nijaka. Co do ścieżki dźwiękowej, przybijam piąteczkę! Słucham jej codziennie, jeśli nie całej, to pojedyncze utwory, jest świetna. Moi faworyci to Darlingey, Yahoon Yahoon i Idhedho Bagundey <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ścieżka dźwiękowa jest naprawdę udana. Ja słucham jej już od jakichś dwóch tygodni i jeszcze mi się nie znudziła ;)

      Usuń
  2. Nie oglądałam, ale muszę nadrobić, bo swego czasu pochłaniałam wręcz filmy z Prabhasem! :D Mam nadzieję, że i mi się spodoba. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. O, dawno już oglądałam ten film, ale pamiętam, że Prabhas był w nim boooski! <3 Jak go tu nie uwielbiać! <3 Z filmu niewiele już pamiętam, być może i ja zrobię sobie z niego powtórkę? :) Za to uwielbiam słuchać ścieżki dźwiękowej, moi faworyci to również "Barbie Girl", "Darlingey" i "Idhedho Bagundey". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, fabuła nie jest aż tak oryginalna żeby zapamiętać na lata, nie mniej rozrywka przednia! Szczególnie jeśli chodzi o Prabhasa ;) O ścieżce dźwiękowej za to nie da się prędko zapomnieć bo wyjątkowo wpada w ucho :)

      Usuń
  4. Zapowiada się udany seans! Może się skuszę w najbliższym czasie. Piosenki są naprawdę świetne! Barbie Girl <3 Nie mogę doczekać się Twojej recenzji JHMS :D <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Barbie Girl jest świetna .. i ten klip w stylu country <3 Prabhas w kapeluszu wymiata :D
      Liczę na kilka słów u Ciebie na blogu o Mirchi ;)

      Usuń
  5. Nie wiem, czy się skuszę, mam za sobą mało filmów z kina w języku telungu ;) Ale Twoja recenzja zachęca :)
    Tak samo jak BollywooDagmara czekam na recenzję JHMS!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro nie przepadasz za kinem telugu to raczej film odradzam, bo to taki typowy telug :P Ale dla fanów "tego gatunku" niezwykle przyjemny :)
      Recenzja JHMS powinna się pojawić we wtorek :)

      Usuń
    2. Lubię to kino, niektóre z obejrzanych filmów miło wspominam, ale nie mam takiego przywiązania z nim jak z Bollywood :D Film mimo wszystko obejrzę, po zastanowieniu przekonałam się i dzisiaj sięgam po tą produkcję! :)

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że seans będzie udany :)
      Ja z kolei mam takie fazy na telugu, jak zacznę to zaraz muszę obejrzeć z 10 filmów, a później mi przechodzi i wracam do bolly :D

      Usuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad