
Nic dziwnego, że historia jest chętnie opowiadana na nowo, po raz kolejny. Jest to kultowa opowieść miłosna, którą można różnie interpretować, dowolnie rozszerzać i skracać. Ekranizacje też są bardzo różne, a i sam Sanjaya Bhansali przyznaje, że jego wersja Devdasa nie jest wierna książce. Reżyser od początku zdawał sobie sprawę, że ekranizacja tej powieści nie będzie łatwa. Ciężko zachwycić publikę historią, którą każdy bardzo dobrze zna, jak nie z powieści to z licznych ekranizacji. Sanjay Bhansali przyznaje, że odradzano mu kręcenie Devdasa, jednak nie dał się przekonać. Miał wizję tej historii i, jak stwierdza, idealnie udało mu się ją odzwierciedlić na ekranie.
Devdas to powieść sprzed 100 lat, więc film jest bardzo tradycyjny, może fabuła filmu nie tak dokładnie rozgrywa się w tych czasach co powieść, ale i tak przy dzisiejszych historiach miłosnych Devdas wyda się nam dość staroświecki.


Ale o co tyle hałasu, zapytacie. Historia jest kultowa, ale to wykonanie filmu czyni go szczególnym.


Uczucia kochanków przestają się liczyć dla ich rodziców. Króluje pragnienie zemsty, władza i nienawiść ze strony rodziców oraz posłuszeństwo wobec nich ze strony dzieci. Devdas z szacunku dla zdania rodziców rezygnuje z walki o małżeństwo z Paro. Wzburzony opuszcza dom rodzinny. Paro posłuszna swoim rodzicom i odrzucona przez ukochanego zostaje wydana za mąż.


Kiedy oglądałam go kilka lat temu wydał mi się nudny i zbyt melodramatyczny, ale teraz po odświeżeniu go po kilku latach zrozumiałam jego przesłanie i fenomen. Jest to film tego typu, do którego trzeba dorosnąć, nie wystarczy obejrzeć go tylko raz. Devdas jest też całkowicie przesiąknięty kulturą indyjską, dlatego nie polecałabym od niego zaczynać swojej przygody z bollywood, zdecydowanie spodoba się dużo bardziej, kiedy widz ma jakiekolwiek pojęcie na temat tej kultury, rozpoznaje gesty aktorów i rozumie melodramatyczny język tego kina.
Obsada w Devdasie została idealnie dobrana do postaci. Szczególnie jeśli chodzi o damską jej część. Ma się wrażenie, jakby role Paro i Chandramukhi były stworzone dla Aishwaryi i Madhuri.



Devdas to postać destrukcyjna, ciężko ją polubić, ale można ją zrozumieć. Devdas to tak naprawdę zwyczajny człowiek, on od początku wie, że nic nie przychodzi łatwo, myśli realnie i nie wierzy w bajki. To właśnie ta zwyczajność czyni Devdasa niezwykłym. Pierwsza taka postać, nie bohaterska, nie błyskotliwa, nie heroiczna, po prostu zwykły człowiek, który ponad wszystko kocha kobietę swojego życia. To on tu jest głównym bohaterem, ale w sumie wzbudza skraje uczucia. Z jednej strony chcemy nim potrząsnąć i powiedzieć, żeby się otrząsną, a z drugiej wstrząsa nami siła jego uczucia i współczujemy mu w jego pogłębiającej się depresji.


Przyjemną rolę miał również Jackie Shroff, jako Chunnilal, przyjaciel Devdasa. Postać bardzo interesująca, tylko trochę mało rozwinięta, nie do końca byłam w stanie zrozumieć jego podejście do życia, ale dało się go lubić. Jackie Shroff wypadł świetnie jako wiecznie pijany Chunnilal.



Devdas to film olśniewający, sprawi, że będziemy siedzieć cały seans z otwartą buzią i dziwić się co też właściwie oglądamy - przepiękne stroje, rewelacyjne aktorstwo, plenery godne rodzin królewskich i przepiękna muzyka. Do tego dopracowany każdy szczegół, piękna historia i mistrzowska praca kamery. Chociaż powstało tyle ekranizacji Devdasa, to właśnie wersja Sanjaya Bhansali jest uważana za najlepszą. Nic dziwnego, film naprawdę godny obejrzenia i zrozumienia.
Obsada:
- Devdas Mukherjee - Shah Rukh Khan
- Chandramukhi - Madhuri Dixit
- Chunnilal - Jackie Shroff
- Sumitra - Kiron Kher
- Kaushalya - Smita Jaykar
- Matka Bhuvana - Dina Pathak
- Kumud - Ananya Khare
- Bhuvan Choudhry - Vijayendra Ghatge
- Dwijdas Mukherjee - Manoj Joshi
- Kalibabu - Milind Gunaji
- Matka Kalibabu - Amardeep Jha
- Badi Aapa - Apara Mehta

- Zdjęcia do filmu kręcono w Bikaner i Bombaju (Indie).
- Film odniósł oszałamiający sukces i uznanie krytyków. Stał się najbardziej kasowym filmem 2002 roku.
- Film jest oparty na bengalskiej powieści "Devdas" napisanej w 1917 r. przez Saratchandra Chatterjee.
- Reżyser Sanjay Leela Bhansali oferował Kareenie Kapoor rolę Paro, ale jej nie przyjęła.
- Rolę Devdasa początkowo proponowano Salmanowi Khanowi, ale odmówił.
- Saif Ali Khan i Govinda otrzymali propozycję zagrania Chunnilala
- W czasie kręcenia filmu maszyna do robienia wiatru ścięła głowę jednemu z członków ekipy i poważnie zraniła innego. Spryskana krwią aktorka Aishwarya Rai doznała szoku i musiał ją ratować Salman Khan, jej ówczesny narzeczony.
- Podczas kręcenia filmu Madhuri Dixit (kurtyzana Chandramukhi) była w połowie ciąży z pierwszym dzieckiem.
- Sekwencja, w której Sumitra (Matka Paro), tańczy przed gromadą gości w domu Devdasa, była zainspirowania koszmarem sennym reżysera, Sanjay'a Leela Bhansaliego, o absolutnym upokorzeniu jego matki.
- Plan domu kurtyzany Chandramukhi skonstruowano dookoła jeziora. W rezultacie woda w jeziorze zaczęła wysychać i trzeba było wypełniać je regularnie galonami wody. Ponadto mostek zbudowany w poprzek jeziora miał tendencję do tonięcia w najbardziej nieodpowiednich momentach.
- Delikatny witrażowy dom Paro wznoszono od listopada do czerwca, w bezpiecznych miesiącach bez monsunów, według obliczeń Bhansali'ego. Jednak podczas tych miesięcy były cztery niespodziewane deszcze, które zmywały kolory na witrażach i trzeba je było regularnie poprawiać. Ponadto wózki do kamer użytych w filmie, jeżdżące po delikatnych podłogach, powodowały wiele pęknięć.
- Normalnie w filmie używa się 2-3 generatory, ale przy tej produkcji użyto 42. Użycie wszystkich naraz na planie spowodowało w Bombaju panikę. Ponadto w filmie użyto 2500 świateł, 700 ludzi za nie odpowiedzialnych i ogromną ilość młodszych artystów.
- Konstruowanie ogromnej posiadłości Zamindara Bhuvana (męża Paro) pochłonęło budżet Bhansali'ego.
- Ismail Darbar i Sanjay Leela Bhansali komponowali muzykę przez 2,5 roku. Każdą piosenkę miksowano 8-9 razy, a jej nagranie trwało 10 dni.
- Bogaty w klejnoty strój Chandramukhi do piosenki "Kahe Chedd Mohe" ważył w pierwotnej wersji 30 kilo i Madhuri Dixit nie była w stanie w nim tańczyć, mimo podjętych wysiłków. W końcu strój przerobiono na lżejszy, ważący 16 kilo.
- Budowanie różnych dekoracji trwało 7 - 9 miesięcy.
- Na planie 3 razy wybuchały niewielkie pożary, spowodowane przez generator i ogień z lampek.
- Piosenka "Dola Re Dola" była pisana przez tydzień, ponieważ Sanjay Leela Bhansali postanowił, że musi być to utwór doskonały łączący dwie największe gwiazdy Bollywood (Aishwaryę i Madhuri).
- W chwili premiery był to najdroższy bollywoodzki film w historii.
- Film wydano w sześciu alternatywnych wersjach językowych: angielskiej, francuskiej, niemieckiej, mandaryńskiej, tajskiej i pendżabskiej.
- W 2010 roku, film znalazł się na 74. miejscu rankingu magazynu Empire "100 najlepszych filmów kina światowego" ("The 100 Best Films Of World Cinemaw").
- Jest trzecia bollywoodzka (hindi) i pierwsza wersja kolorowa wersja historii Devdasa i Paro.
- Na ścieżce dźwiękowej filmu, skomponowanej głównie przez Ismail Darbar, śpiewali Shreya Ghoshal (jako Paro), Kavita Krishnamurthy (jako Chandramukhi) i Udit Narayan (jako Devdas). Album zdobył uznanie krytyków i kilka wyróżnień.
- Dla Shreyi Ghoshal ścieżka dźwiękowa Devdasa była debiutem piosenkarskim, "Bairi Piya" była pierwszą piosenką jaką nagrała, miała wtedy 16 lat.
- Film otrzymał zaproszenie na festiwal w Cannes. Był to pierwszy taki przypadek w odniesieniu do współczesnych bollywoodzkich produkcji.
- Devdas był propozycją Indii jako najlepszy nieanglojęzyczny film do Oskarów w 2003 roku.
Nagrody:
nagrody: 44 | nominacje: 8
Wybrane nagrody i nominacje:
Filmfare 2003
- Nagroda: Najlepszy film - Bharat Shah
- Nagroda: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Aishwarya Rai Bachchan
- Nagroda: Najlepszy aktor pierwszoplanowy - Shah Rukh Khan
- Nagroda: Najlepszy reżyser - Sanjay Leela Bhansali
- Nagroda: Najlepsza aktorka drugoplanowa - Madhuri Dixit
- Nagroda: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Kavita Krishnamurthy i Shreya Ghoshal za utwór "Dola Re"
- Nagroda: Najlepsza scenografia - Nitin Chandrakant Desai
- Nagroda: Najlepsze zdjęcia - Binod Pradhan
- Nagroda: Najlepsza scena roku
- Nagroda Specjalna: Nagroda im. RD Burmana dla nowego talentu muzycznego - Shreya Ghoshal

- Nominacja: Najlepsza aktorka drugoplanowa - Kiron Kher
- Nominacja: Najlepszy aktor drugoplanowy - Jackie Shroff
- Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Shreya Ghoshal za utwór "Bairi Piya"
- Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Kavita Krishnamurthy za utwór "Maar Dala"
- Nominacja: Najlepszy reżyser muzyczny - Ismail Darbar
- Nominacja: Najlepszy tekściarz - Nusrat Badr za utwór "Dola Re"

Międzynarodowa Indyjska Akademia Filmowa 2003 (IIFA)
- Nagroda: Najlepszy film
- Nagroda: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Aishwarya Rai Bachchan
- Nagroda: Najlepsza aktorka drugoplanowa - Kiron Kher
- Nagroda: Najlepszy aktor pierwszoplanowy - Shah Rukh Khan
- Nagroda: Najlepszy reżyser - Sanjay Leela Bhansali
- Nagroda: Najlepsza charakteryzacja (makijaż) - Arun Pillai, Jaywant Parab i Pradeep Nahate
- Nagroda: Najlepsza choreografia - Saroj Khan za choreografię do piosenki "Dola Re Dola"
- Nagroda: Najlepsza nagrana piosenka - Daman Sood, Bishwadeep Chatterjee i Tanay Gajjar
- Nagroda: Najlepsza scenografia - Nitin Chandrakant Desai
- Nagroda: Najlepsze dialogi - Prakash Kapadia
- Nagroda: Najlepsze kostiumy - Abu Jani, Neeta Lulla, Reza Shariffi, Sandeep Khosla
- Nagroda: Najlepsze zdjęcia - Binod Pradhan

Złoty Lotos 2003
- Nagroda Srebrny Lotos: Najlepsza choreografia - Saroj Khan za choreografię do piosenki "Dola Re Dola"
- Nagroda Srebrny Lotos: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Shreya Ghoshal za utwór "Bairi Piya"
- Nagroda Srebrny Lotos: Najlepsza scenografia - Nitin Chandrakant Desai
- Nagroda Srebrny Lotos: Najlepsze kostiumy - Abu Jani, Neeta Lulla, Sandeep Khosla
- Nagroda Złoty Lotos: Najlepszy film dostarczający zdrowej rozrywki - Bharat Shah, Sanjay Leela Bhansali

National Film Awards 2003
- Nagroda: Najlepszy film popularny dostarczający zdrowej rozrywki - Bharat Shah, Sanjay Leela Bhansali
- Nagroda: Najlepsza scenografia - Nitin Chandrakant Desai
- Nagroda: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Shreya Ghoshal za utwór "Bairi Piya"
- Nagroda: Najlepsza choreografia - Saroj Khan
- Nagroda: Najlepsze kostiumy - Neeta Lulla, Abu Jani, Sandeep Khosla and Reza Shariffi

Nagrody Star Screen 2003
- Nagroda: Najlepszy aktor - Shah Rukh Khan
- Nagroda: Najlepsza aktorka - Aishwarya Rai Bachchan
- Nagroda: Najlepsza aktorka drugoplanowa - Madhuri Dixit
- Nagroda: Para numer 1. - Aishwarya Rai & Shahrukh Khan
- Nagroda: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Udit Narayan za utwór "Woh Chand Jaisi Ladki"

Nagrody MTV Azja 2003
- Nagroda: Najlepszy azjatycki film
Brytyjska Akademia Filmowa 2003 (BAFTA)
- Nominacja: Najlepszy film zagraniczny
Piosenki:
Cytaty:
Serce łatwo zasmucić a i smutek ma swoje źródło w sercu.
Gdzie jest dym, jest i ogień.
Czy człowiek na Ziemi nie powinien się podnosić do Boga?
Gdzie jest miłość, nie ma żadnego strachu.
Obojętnie jak dużo miodu dodajesz, złość jest zawsze gorzka.
Natura nie robi różnicy. Czy my powinniśmy?
Pragnienie spotkania oceanu zamienia strumień w rzekę.
Paro: Devdas jest dziecięcym westchnieniem, on był ciałem, ja duszą.
Paro: Dlaczego rzeka wpada do morza? Dlaczego słonecznik zawsze spogląda w stronę słońca? I dlaczego Paro przychodzi, nie dbając o swoją godność…? Dlaczego narażam honor mojej rodziny? Dlaczego szukam schronienia u twoich stóp? Na wszystkie pytania, jedna odpowiedź…
Paro: On jest miłością, jest moją próżnością i on jest ze mną, na zawsze.
Devdas: Gdzie znów znajdę moją zagubioną niewinność? Moje zagubione sny? Moje zagubione dzieciństwo? Gdzie jest miniony cień drzew? Gdzie stworzę dla siebie dom? Gdzie jest mój dom?
Devdas: Babu-ji powiedział: „Zostaw wieś”. Wszyscy mówili: „Zostaw Paro”. Paro powiedziała: „Zostaw picie”. Teraz mówisz: „Zostaw ten dom”. Któregoś dnia On powie: „Zostaw ten świat”.
Devdas: Czy ty mnie kochasz? / Chandramukhi: Równie dobrze mógłbyś zapytać, czy oddycham.
Paro: Pamiętaj, że kurtyzany nie są stworzone na mężatki. / Chandramukhi: Kurtyzany nie mają żadnego przeznaczenia.
- Towarzystwo arystokracji nie podnosi statusu kurtyzan. / Chandramukhi: To prawda, ale pani domu nie ma powodu do wstydu. Była dla mnie miła, ponieważ dostrzegła we mnie istotę ludzką. Wstydzić się powinien ten, który odwiedza przybytki kobiet upadłych. Jaskinie pełne obiektów pożądania jego przodków. Zastanów się, Kali Babu. Możesz w takim miejscu natknąć się na swoją siostrę. A może nawet na córkę.
Jeden z najlepszych soundtracków jakie dano mi było słyszeć. Za każdym uderzeniem bębenka mam ciarki na plecach! ^^
OdpowiedzUsuńFakt, piosenki piękne :)
UsuńSama z początku uważałam Devdasa za nudny film, ale zmieniłam o nim zdanie po kolejnym seansie. Film jest ciężki, tak jak napisałaś, trzeba do niego dojrzeć. Mimo wszystko jest to przepiękna produkcja, zachwyca swoim klimatem, scenografią, muzyką i idealnie dobraną obsadą. Myślę, że warto sięgnąć po ten film, jeśli już jesteśmy wdrożeni w produkcje indyjskie :)
OdpowiedzUsuńZgadzam się, dla osoby początkującej z kinem hindi film może być zbyt ciężki. Mi za pierwszym razem również niezbyt się spodobał.
UsuńFilm jest ciężki, ale ta historia, obsada, scenografia, kostiumy i muzyka sprawiły że jest to mój ulubiony film SLB <3
OdpowiedzUsuńCieszę się, że pierwszy seans z tym filmem miałam gdy byłam już nieco doświadczona w kinematografii bollywood. Myślę, tak jaki i Ty, że dla początkujących w tym świecie to nie jest zbyt dobry film.
Ja polecam go całym serduszkiem, w szczególności dla powalającej Madhuri i pięknego soundtracku *-*
Madhuri jest tu boska *-*
UsuńMi właśnie seans umilił ten przepych, bogactwo kolorów, muzyka i klimat. No i mistrzowska obsada! Ogólnie historia Devdasa ma coś w sobie, bo jej odświeżona wersja w Dev.D również mi się podobała, chociaż była niezwykle specyficzna.
OdpowiedzUsuńA wracając do tego Devdasa, to soundtrack i Dola Re już chyba na zawsze zostanie dla mnie prawdziwym klasykiem i mistrzostwem, jeśli chodzi o taniec Aish i Madhuri!
Nie oglądałam Dev.D - właśnie tak myślałam, że to specyficzny film i to jakoś skutecznie mnie odstraszało. Ale skoro może się podobać to chyba dam mu szansę ;)
UsuńTaniec Aish i Madhuri w Dola Re jest niesamowity :)
Obejrzyj Dev D. jest specyficzny, ale bardzo dobry.
UsuńA wracając do Devdasa z 2002 roku, to w całości oglądałam go wiele lat temu, i jedna tylko rzecz mnie nie przekonywała - Devdas nie robił na mnie wrażenia pijaka i człowieka, który się stoczył i ryzykuje życiem, jeśli nie przestanie pic. Wy też odniosłyście takie wrażenie?
Kilka miesięcy temu obejrzałam wersje Devdasa z 1955 roku i tam było to o wiele bardziej widoczne (także historia Chandramuki była w tej starej wersji o wiele bardziej rozbudowana i wg mnie ciekawsza).
Jest to mój ulubiony film SLB <3 Ten czar, urok historii jest cudowny! Szkoda tylko, że nie ma happy endu :D
OdpowiedzUsuńFakt, szkoda. Ale nie wszystkie historie są stworzone do happy endów ;)
UsuńCo można więcej dodać, Devdas to jeden z najlepszych filmów, historia jedna z najpiękniejszych. To zdecydowanie najlepszy film SLB. Obsada jest perfekcyjna, a piosenki zachwycają. Zdecydowanie wart obejrzenia :)
OdpowiedzUsuńOj, ile ja przy Devdasie wylałam łez... Tryliardy :D Przy pierwszym seansie może wydawać się nudny i nie do zrozumienia. Uwielbiam ten film! Naprawdę piękny! Obsada dobrana idealnie! Gra aktorska na wysokim poziomie. No i końcówka - bardzo wzruszająca... Klasyk! <3 :)
OdpowiedzUsuńKońcówka świetna :) i strasznie smutna...
UsuńDr Аgbazara-świetny człowiek, ten lekarz pomoże mi odzyskać mojego kochanka Jenny Williams, który zerwał ze mną 2 lata temu z jego potężnym zaklęciem, i dzisiaj wróciła do mnie, więc jeśli potrzebujesz pomocy, skontaktuj się z nim przez e-mail: ( agbazara@gmail.com ) lub zadzwoń / WhatsApp ( +2348104102662 ). I rozwiąż swój problem jak ja.
OdpowiedzUsuń