Post Top Ad

sobota, 19 marca 2016

"Tamasha" (2015) - Spektakl



Gatunek: romans, dramat
Kraj produkcji: Indie
Język: hindi
Czas trwania: 2 godz. 19 min.
Premiera: 27 listopada 2015
Reżyseria: Imtiaz Ali
Scenariusz: Imtiaz Ali
Występują: Ranbir Kapoor, Deepika Padukone
Produkcja: Sajid Nadiadwala, Imtiaz Ali
Muzyka: A. R. Rahman
Studio: Nadiadwala Grandson Entertainment
Budżet: ₹65 crore
Box Office: ₹106.18 crore

Fabuła:
Ved (Ranbir Kapoor) dorastał pośród różnych historii. Jako dziecko, mieszkając w Simli, zbierał, a nawet kradł pieniądze by stary bajarz opowiadał mu najróżniejsze historie, jak Ramayanę, Lailę-Majnu, Heer-Ranjhę, Romeo i Julię. Bajarz zawsze powtarzał, że wszystkie opowieści są takie same.
Ved poznaje Tarę (Deepika Padukone) na egzotycznej Korsyce. Chce, żeby ich historia potoczyła się inaczej. Dlatego decydują się nie mówić sobie nawzajem o swojej przeszłości, o tym, kim naprawdę są. Kłamią, by po powrocie z wyspy już nigdy się nie spotkać.
A jednak spotykają się...
Czy będą w stanie naprostować swoją historię? Czy muzie uda się odnaleźć artystę w prostym człowieku? Czy Ved da radę zerwać z ponurą rzeczywistością? Czy przestanie być korporacyjnym szczurem, a przemieni się w żywiołowego bajarza - jakim widzi go Tara?



~✽~

Pamiętam, że już od początku byłam zainteresowana tym filmem. Później kiedy ukazał się zwiastun, który nie przypadł mi do gustu mój entuzjazm znacznie opadł. Mimo wszystko z ciekawości do tej produkcji, nie mogłam przejść koło niej obojętnie.
Tamasha to film ambitny, który daje widzowi do myślenia. Całość przekazu polega na tym, aby nie gnębić swojego prawdziwego "Ja" za maską przeciętności. 
Historia zaczyna się dość niewinnie. Dwójka młodych ludzi spotyka się podczas wakacji na Korsyce. Ved, od dziecka fascynujący się opowieściami chce, aby ich historia była inna. Młodzi obiecują sobie, że będą tylko kłamać, spędzą miło czas, a później więcej się nie spotkają.
Cztery lata od pamiętnych wakacji na Korsyce Tara nadal nie może zapomnieć o Vedzie. Jakie jest więc jej szczęście, kiedy spotyka go w Delhi. Nie wszystko jednak jest takie proste. Ved bowiem nie jest tym samym człowiekiem, jakim poznała go Tara. Ukrywa swoją wyjątkowość pod szarą maską zwyczajnego inżyniera.
Tytuł filmu jest bardzo przemyślany. Czym w końcu jest życie, jak nie zwykłym spektaklem (Tamasha). Sam Szekspir powiedział "Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają." Główny bohater Ved przybiera kolejno formę syna spełniającego oczekiwania rodziców, ucznia, aż w końcu pochlebcy swojego szefa. Robi wszystko, żeby uszczęśliwić wszystkich wokół. Jednak pod tą maską kryje się dusza poety, bajarza, która pragnie w końcu wyjść na zewnątrz. Ved skutecznie ją tłamsi, do czasu aż spotyka Tarę i się w niej zakochuje. Dziewczyna bowiem wierzy, że Ved nie jest szarym inżynierem, a artystą, którego poznała na Korsyce. Ved powoli zaczyna tracić nad sobą kontrolę i sam już nie wie kim właściwie jest.
Tamasha nie jest filmem, który można obejrzeć przy kawie, z całą rodziną. Jest produkcja zmuszająca do refleksji nad swoim życiem. Każdy z nas bowiem ma dwie strony. Mówi się, że inną twarz pokazujemy np. w gronie rodzinnym, a inaczej zachowujemy się wśród znajomych. I jest to prawda. U jednych różnica między tymi twarzami jest minimalna, a u innych, jak u Veda diametralna.
Samo wykonanie filmu jest dobre, wszystko jednak zależy od jego odbioru. Jest to taki typ filmu, który albo podbije serce widza, albo kompletnie do niego nie trafi.
Mi osobiście Tamasha średnio się podobał. Dobra gra aktorska, poruszony ciekawy temat, scenariusz dość przemyślany, a do tego piękne widoki Korsyki w pierwszej części. I na tym pochwały się kończą.
Pomimo, że scenariusz przemyślany, to momentami zwyczajnie nużący. Pierwsza część kompletnie mi się nie podobała. Te zagmatwane dialogi bohaterów były irytujące. Jest to zapewne spowodowane tym, że "dusze artystyczne" zwyczajnie czasami mnie irytują. Ved często mówił wierszem, a jego wypowiedzi były strasznie zagmatwane i z podtekstem - kompletnie nie w moim guście.
Druga część za to bardzo mi się podobała. Ciekawe było to szukanie swojego "Ja" przez głównego bohatera i te jego zaburzenia osobowości. Momentami, aż się łezka w oku zakręciła.
Atutem filmu jest dobrana dwójka głównych aktorów. Razem tworzą śliczną parę.
Ranbir Kapoor jako Ved dał z siebie wszystko. Postać była trudna do zagrania, ale Ranbir świetnie sobie poradził.
Deepika również bardzo dobrze się spisała w roli Tary. Miała mniejsze pole do popisu, niż Ranbir, ale postać Tary również nie należała do łatwych. Momentami trochę mnie irytowała, tak samo zresztą jak Ved, ale dało się przetrwać.
Soundtrack świetnie oddający klimat filmu i podkreślający emocje. Piosenki, które mi się spodobały to "Heer Toh Badi Sad Hai" "Matargashti", reszta nie za specjalnie.
Tamasha to dramat, który nie wszystkim przypadnie do gustu. U mnie wrażenia są zwyczajnie takie: da się obejrzeć, ale nie ma rewelacji.
Warto obejrzeć ze względu na temat jaki porusza. Zadaje nam pytanie: Kim chcielibyście zostać, gdybyście mogli rozpocząć swoje życie z dala od stereotypów rządzących światem? Jak potoczyłyby się Wasze losy, gdybyście mogli zacząć od nowa?
Warto zobaczyć historię Veda i samemu odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Ocena: 4/6

Obsada:
  • Ved Vardhan Sahni - Ranbir Kapoor
  • Tara Maheshwari - Deepika Padukone
  • ojciec Veda - Javed Sheikh
  • babcia Veda - Sushma Seth
  • szef Veda - Vivek Mushran
  • ojciec Tary - Nikhil Bhagat

Ciekawostki:
  • Kiedy produkcja została rozpoczęta film nosił tytuł "Window Seat".
  • Po raz trzeci z rzędu A R Rahman skomponował muzykę do filmu Imtiyaza Ali.
  • Film miał premierę 24 listopada 2015 roku w Kanadzie, a 27 listopada w Indiach. 
  • Zdjęcia do filmu powstały w Shimli, Delhi, Gurgaon, Kolkacie i Mumbaju (Indie), Tokio (Japonia) oraz na Korsyce (Francja). 
  • Deepika była pierwszym wyborem do roli Tary. 

Nagrody:
wygrane: 4 | nominacje: 15

Filmfare 2016

  • Nagroda: Najlepszy tekściarz - Irshad Kamil za utwór "Agar Tum Saath Ho"

  • Nominacja: Najlepsza muzyka - A. R. Rahman
  • Nominacja: Najlepszy aktor pierwszoplanowy - Ranbir Kapoor
  • Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Alka Yagnik za piosenkę "Tum Saath Ho"

Stardust Awards 2015

  • Nominacja: Najlepszy aktor roku - Ranbir Kapoor
  • Nominacja: Najlepsza aktorska roku - Deepika Padukone
  • Nominacja: Najlepszy reżyser roku - Imtiaz Ali
  • Nominacja: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Mika Singh za piosenkę "Heer Toh Badi Sad Hai"
  • Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Alka Yagnik za piosenkę "Tum Saath Ho"

Star Guild Awards 2015

  • Nominacja: Najlepsza muzyka - A. R. Rahman
  • Nominacja: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Mohit Chauhan za "Matargashti"
  • Nominacja: Najlepsza piosenkarka śpiewająca na podkładzie muzycznym - Alka Yagnik za piosenkę "Tum Saath Ho"

Screen Awards 2016

  • Nagroda: Najlepsza aktorka - Deepika Padukone
  • Nominacja: Najlepszy aktor - Ranbir Kapoor
  • Nominacja: Najlepsza para - Ranbir Kapoor & Deepika Padukone

Zee Cine Awards 2016

  • Nagroda: Najlepszy piosenkarz śpiewający na podkładzie muzycznym - Mohit Chauhan za utwór "Matargashti"
  • Nominacja: Najlepszy reżyser muzyczny - A. R. Rahman
  • Nominacja: Najlepszy tekściarz - Irshad Kamil za utwór "Tum Saath Ho"

Mirchi Music Awards 2016

  • Nagroda: Wybór słuchaczy - Piosenka roku - "Tum Saath Ho"
  • Nominacja: Wokalistka roku - Alka Yagnik za utwór "Tum Saath Ho"
  • Nominacja: Tekściarz roku - Irshad Kamil za utwór "Tum Saath Ho"

Piosenki:


"Wydurniałem się na otwartej ulicy.
Popisywałem się wspaniałym chodem.
A potem na ulicę spadł ognisty grad!
Nie miałem parasola.
I nie mogłem zadecydować,
czy uciekać czy uparcie moknąć!"




"Kości zostały rzucone!
Znów mnie oszukało.
Uwięziło mnie bez powodu
Te głupie życie, wiesz?!"











"Heer jest bardzo smutna, ojeju!
Jest teraz bardzo zła, ojeju!
Nie je i nie pije, ojeju!
Nawet trudno jej płakać, ojeju!"




"Od wielu dni jest znudzona.
Ludzie mówią, że stała się ponura.
Albo może jest
kompletnie świrnięta, ojeju!
Heer jest bardzo smutna, ojeju!"









"Chcę uwięzić cię w mych oczach.
Porozumiewamy się bez słów.
Gdybyś tylko ze mną był."



"Nieważne, czy jesteś ze mną, czy nie.
Kiedyś i teraz życie byłoby bezbolesne.
Gdybyś tylko ze mną była.
By serce się uspokoiło."







"O piękna, spełniam swój
obowiązek próbując cię usidlić.
Odłożyłem na bok mą szlachetność.
I na własne życzenie
zwaliłem sobie te kłopoty na barki."




"Wymieniam spojrzenia z pięknymi kobietami.
Próbuję zwabić te piękne kobiety."









"Historia zaczyna się wraz z rytmem!
Zaczyna się od samego czasu!
Toczy się dzięki słowom!"




"Historia stara jak świat!
Historia naszej nowej miłości.
Kto wie, gdzie ta historia
się tworzy i gdzie odpływa!"








"Opowieść podróży i pytań
Zaczyna się od ciebie
I kończy na tobie.
Ten dziennik podróży..."


"To, dla czego przeszukałem cały świat
To to we mnie
To, opowieść o podróży
Wszystkie moje pytania...
Wykonuję pierwszy krok w twoim kierunku,
Więc spotkajmy się"










"Jesteś kimś innym.
"Wiesz o tym.
Przed całym światem nosisz maskę.
Jesteś kimś innym"

"Dla dobra świata zapomniałeś o sobie.
Nie dręcz siebie w taki sposób.
Zdejmij kajdany, które sobie założyłeś.
Oświadcz światu, że jesteś kimś innym."



Cytaty:

Twoja historia też jest taka jak inne. Zawsze jest ta sama historia. Skąd ona jest, dlaczego taka jest - nieważne.

W środku jestem innym człowiekiem, ale na zewnątrz jestem bezsilny.

- Biorę udział w wyścigu.
- Ok. W jakim wyścigu?
- Nie wiem.
- Skoro nie wiesz w jakim wyścigu, to po co biegniesz?
- Ponieważ wszyscy biegną.

Ved: Nazywam się Don! Szuka mnie policja dwunastu krajów, a ja siedzę w tej nieznanej kryjówce i czekam na złoto Teji. A ty jak się nazywasz?
Tara: Ja?...
Ved: Tak, ty. Musisz mieć jakieś imię.
Tara: Jestem Mona. "Mona Darling (Kochanie)". Pracuję z Teją.
Ved: To mam ci mówić Mona, czy... Kochanie?

Ojciec Veda: Myślisz, że jestem twoim wrogiem?
Ved: Nie musisz nim być! Sam jestem swoim wrogiem.

marca 19, 2016 / by / 9 Comments

9 komentarzy:

  1. sama długo się zbierałam do obejrzenia Tamasha, do tej pory tego nie zrobiłam, sama nie wiem dlaczego, świetna recenzja, fabuła rodem z Hollywood :O nie mogę się doczekać seansu, naprawdę przydatny post :D już wiem, co następne obejrzę, zapowiada się świetny film, lubię takie :D
    PS. z niecierpliwością czekam na recenzję Dilwale ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tamasha jest dobrym filmem, ale trzeba zagłębić się w historię, którą przedstawia, a nie każdy ma na to cierpliwość. Mi się osobiście podobał. A szczególnie gra aktorska Ranbira. Wypadł rewelacyjnie!
    Również czekam na recenzję Dilwale :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna recenzja :) Zgadzam się że Tamasha to dobry film, który porusza ciekawy temat i zarazem współcześnie dobrze znany. Uwielbiam ten duet, tu tak samo Deepika i Ranbir byli świetni. Szczególnie Ranbir, zagrał rewelacyjnie. Z piosenek także najbardziej spodobały mi się Heer Toh Badi Sad Hai i Matagarshti :)

    OdpowiedzUsuń
  4. mimo wszystko Tamasha obejrzałam, i przyznaję - to wspaniały film, ale nie zgodzę się z tym, że jest nużący, ja doskonale się bawiłam, mimo iż na początku niewiele z tego wszystkiego rozumiałam :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdzie mogę ten film obejrzeć na internecie? Co najwyżej czy jest dostępny do kupienia? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z obejrzeniem filmu online w oryginale, w hindi bez żadnych napisów nie mam problemu :) Jest tutaj:
      http://todaypk.is/all/video/movies/bollywood/tamasha-full-movie-online-download.html
      I tu:
      http://videomotion.me/tamasha-2015-hindi-full-movie-watch-online/

      Same napisy pl znajdziesz na chomikuj.pl do ściągnięcia za darmo. Można też tam ściągnąć film (za drobną opłatą; max 5 zł), który będzie się zgrywał z napisami. Osobiście polecam ściągnąć film z dopasowanymi napisami. Wystarczy odpalić przeglądarkę filmów (najlepiej VLC media player; napisy odbiera bez problemu) i cieszyć się sensem ;)

      Niestety "Tamasha" na dvd w polsce nie wyszło, więc wydaje mi się, że nie ma sensu szukać :/ Natomiast na pewno można kupić amerykańskie wydanie dvd w sieci :)

      Usuń
  6. Thank you for sharing this article on tamasha 2015 and please check out kgf chapter 2 full movie watch online on your website. Keep sharing such articles daily...

    OdpowiedzUsuń

Wrześniowe #WpadaWUcho

We wrześniu, jak co miesiąc światło dzienne ujrzało sporo nowości muzycznych. Fenomenem był zdecydowanie Ayushmann Khurrana, dzięki promoc...

Post Top Ad